10 Foodhacks om af te vallen

Kleine veranderingen met een grote impact

Geplaatst op 21-6-2016

Vandaag heb ik 10 foodhacks voor jullie om makkelijker af te vallen! Deze simpele hacks zijn makkelijk toe te passen, jawel ook als je een druk studentenleven hebt net zoals ik! Geen dure of bijzondere producten die je niet uit kunt spreken, gewoon simpel en gezond!

Minder vet

Mensen zijn gewend om veel vet te gebruiken tijdens het koken. Veel mensen bakken in olie of boter, frituren en wokken in olie, maar eigenlijk is dit niet nodig en is vet helemaal niet zo goed voor je. Vet bevat veel calorieën en doet meer kwaad dan goed. Veel mensen denken dat olijfolie beter voor je is dan boter, maar wist je dat het risico op hart en vaatziekten even groot is bij zowel het consumeren van olijfolie als boter? Als je meer wilt weten over waarom vet slecht voor je is, bekijk dan even deze studie van Caldwell Esselstyn.

Vaak denk je dat alles aan de pan blijft plakken als je niet in vet bakt, maar je kunt hetzelfde effect bereiken met water. Ook kan je groente stomen of bakken in de oven. Ik vind het altijd enorm lekker om zoete aardappelen ongeschild in de oven te poffen op 70 graden (60 min lang). Geen vet nodig en een heerlijke gezonde maaltijd! Steek wel een paar gaatjes in de aardappelen, zodat ze niet exploderen. Ook kan je de frituurpan vervangen door een airfryer, een frituurpan waarbij geen vet nodig is. Of ik vet eet? Tuurlijk, maar niet veel. Ik eet af en toe noten als snack en bak mijn eten soms in olijfolie of kokosolie, maar het gaat erom dat men zich niet moet vergissen in olijfolie. Alles met mate!

Potjes bonen

Ik zorg er altijd voor dat ik potjes bonen heb thuis. Denk aan de bonenmixen van HAK of potjes kidneybonen. Deze zijn namelijk perfect als je een snelle maaltijd wilt maken! Als je een maaltijdsalade wilt maken die gezond en vullend is, voeg dan wat kidneybonen toe aan je salade en voila, je hebt in no time een gezonde maaltijdsalade. Dit is ook de perfecte manier om op een snelle manier meer groente binnen te krijgen. Tip: giet het blikje / potje bonen leeg in een vergiet, zodat de vloeistof afgevoerd kan worden. Spoel de bonen schoon met water (in het vergiet). Op deze manier zijn de kidneybonen veel lekkerder en schoner.

Diepvriesgroente

Ook met diepvriesgroente kan je veel tijd winnen wanneer je een gezonde maaltijd wilt maken. Ontdooi wat diepvriesgroente en voeg hier rijst en eventueel wat kip of zalm aan toe en je hebt je voedzame maaltijd! Tuurlijk is verse groente nóg voedzamer, maar hey diepvriesgroente is nog steeds beter dan geen groente! Ook wordt deze groente op het juiste moment geoogst en ingevroren, zodat er geen vitamines verloren gaan.

Bevroren bananen

Bevoren bananen = vegan bananenmelk / bananenijs! Je kunt je eigen veganistische melk- en ijsvariaties maken met bevroren bananen. Doe wat bevroren bananen in een blender om veganistisch bananenijs te maken, of voeg hier wat water aan toe om bananenmelk te maken! Piece of cake.

Voeg natuurlijke smaak toe

Sommige mensen vinden gezond eten soms een beetje flauw smaken. Veel sauzen bevatten ook veel suiker, vet of kunstmatige stoffen, maar je kunt je eten ook smaak geven door verse kruiden zoals basilicum of peterselie toe te voegen. Zoete gerechten kan je nog zoeter maken met honing, maple syrup of stevia.

Vervang ontbijtgranen door havermout

God, ik baal er nog steeds van dat ik allergisch ben voor haver! Vroeger begon ik de dag altijd met havermout, omdat het ongefabriceerd is en het geen toegevoegde suikers of rotzooi bevat. Gefabriceerde ontbijtgranen bevatten enorm veel suiker en zijn helemaal niet zo gezond als we denken! Ruil deze suikerbommetjes dus om voor havermout. Je kunt om je havermout op smaak te brengen rozijnen, zaden, noten, kokossnippers, cacaonibs, honing, stevia of fruit toevoegen!

Vervang frisdrank door water met fruit

Frisdrank bevat veel suiker en koolzuurhoudende dranken zorgen ervoor dat je buik opzet. Kies daarom voor water met citroen of ander fruit of voeg wat muntblaadjes toe! Je kunt zo eigenlijk je eigen green tea maken! Begin de dag met citroenwater om je vertering, verbranding en ontgiftiging een handje te helpen.

Minder dierlijke producten

Wist je dat je lichaam er 3 dagen over kan doen om dierlijke producten te verteren? Terwijl groente en fruit binnen 24 uur worden verteerd? Wanneer je voedsel zo lang blijft hangen in je buik, zwelt je buik op en lijk je dikker dan je bent. Eet dus wat minder dierlijke producten en eet vaker groente en fruit om een snelle vertering te bevorderen en een slanker figuur te krijgen.

Dadels, noten en fruit als snack

Terwijl ik dit artikel aan het schrijven ben, zit ik een zakje cashewnoten weg te werken. Cashewnoten zijn echt mijn favoriete snack op het moment! Ze zijn ongefabriceerd en bevatten geen zout, aangezien ik ook allergisch ben voor zeezout, man man valt niet mee! Dadels en fruit zijn de perfecte snack voor als je meer in een zoete bui bent, maar denk er wel aan dat je alles met mate neemt. Ook noten bevatten veel vet en dadels bevatten veel natuurlijke suikers! Ik moet zeggen dat ook ik nog een beetje moet werken aan dit punt, want ik eet al snel teveel noten als ik druk bezig ben.

Kleine porties om de 2 uur

Om af te vallen is het beter om kleine porties om de 2 uur te eten, dan 3 grote maaltijden op een dag. Waarom? Omdat je dan voorkomt dat je teveel eet en dat overtollige voedsel wordt omgezet in vet. Eet dus ongeveer 5 kleine maaltijden op een dag om "overeating" te voorkomen.

Wat zijn jullie foodhacks? Laat het me weten in de comments down below!

Deel dit artikel


Deze artikelen zijn wellicht ook wat voor jou!

Tips tegen ongezonde trek

Tips voor een snelle vetverbranding

Hoe krijg je een platte buik?