5 Budgetproof superfoods

Gezond eten hoeft niet duur te zijn

Geplaatst op 25-1-2017

Superfoods, eigenlijk een stomme term die veel mensen associëren met dure producten waar je niet zoveel aan hebt. Veel mensen vinden het onzin om zoveel te betalen voor trendy superfoods. Eigenlijk geef ik ze daar groot gelijk in, want waarom zoveel uitgeven aan voeding als er ook goedkopere superfoods zijn? Gezond eten hoeft niet duur te zijn en daarom vertel ik jullie wat mijn 5 favoriete budgetproof superfoods zijn!

Bananen

Ik gebruik bananen voor van alles en nog wat, maar voornamelijk als basisingrediënt voor pannenkoeken en bananenbrood. Bananen zijn ook altijd top voor onderweg en tijdens werk, omdat ze makkelijk mee te nemen zijn en je ze zonder geknoei op kunt eten. Ze geven me een fysieke en mentale boost. De natuurlijke suikers geven me namelijk energie en de tryptofaan in bananen wordt in je lichaam omgezet naar serotonine, het stofje dat je lichaam ontspanning geeft en je in een goede stemming brengt. Bananen bevatten daarnaast eiwitten, ijzer, vitamine C, B12, B6 en magnesium. Eet dus wat vaker een banaantje! Best lekker ook toch?

Cacao

Chocolade, wie houdt er nou niet van? Ik vind het heerlijk om wat stukjes chocolade toe te voegen aan mijn ontbijt en baksels, maar wist je dat cacao, het hoofdingrediënt van chocolade, ook een superfood is? Cacao bevat ontzettend veel antioxidanten. Antioxidanten gaan het verouderingsproces tegen omdat ze je lichaam beschermen tegen vrije radicalen. Daarnaast verlaagt cacao je vetpercentage, cholesterol en bloeddruk. Cacaopoeder bevat daarnaast ook serotonine, het blijmakende stofje. That's why we all love chocolate!

Lijnzaad

Lijnzaad bevat ongelooflijk veel Omega 3 wat goed is voor je huid, haar, hersenen en ogen. Daarnaast bevat het veel vitamine B, zink, kalium, calcium, magnesium en vezels. Ik doe vaak wat lijnzaad door mijn smoothies. Je kunt het ook toevoegen aan yoghurt, kwark of havermout. Dit maakt je maaltijd extra voedzaam. Ik neem altijd gepeld lijnzaad omdat je lichaam dat beter op kan nemen dan ongepeld lijnzaad.

Kaneel

Kaneel zit boordevol antioxidanten en werkt ontstekingsremmend. Daarom is kaneel ontzettend goed voor je huid, want antioxidanten gaan huidveroudering tegen en de ontstekingsremmende werking voorkomt en geneest puistjes. Naast deze voordelen versnelt kaneel je vetverbranding, zorgt het voor een goede spijsvertering, heeft het een gunstige werking op de bloedsuikerspiegel en brengt het je cholesterol in balans. Ik voeg vaak wat kaneel toe aan mijn thee en smoothies om wat extra kaneel te smokkelen in mijn voedingspatroon! Tip: snijd een appel in stukjes, besprenkel het met kaneel en zet dit een minuutje in de magnetron. Dit smaakt gewoon naar appeltaart! In de winter maak ik ook vaak verse gemberthee met kaneel, citroen en wat honing. Deze combi is ontzettend goed voor je weerstand dus ideaal als je je niet zo fit voelt!

Spinazie

Ik ben echt gek op spinazie. Bijna elke avond voeg ik wel wat spinazie toe aan mijn eten. Waarom? Omdat het ten eerste super lekker is en het daarnaast vol calcium, foliumzuur, ijzer, vitamine C, magnesium, kalium, enzymen en chlorofyl zit. Chlorofyl geeft de groene kleur aan de spinazie en werkt ontstekingsremmend, wondgenezend en zit boordevol antioxidanten. Het fijne aan spinazie is dat je het kunt verwerken in allerlei maaltijden en het geen overheersende groentesmaak heeft. Je kunt het makkelijk in een smoothie of salade doen, maar bijvoorbeeld ook in een zelfgemaakte pastasaus of dipsaus! Wat ik de laatste tijd vaak klaar maak s'avonds is rijst, courgette, kidneybonen, spinazie en chilisaus. Lekker simpel, maar heel voedzaam!

Zo zie je maar, onze oude en vertrouwde toppers zijn ook nog steeds gezond genoeg! Ik vind ze bovendien lekkerder dan de trendy dure superfoods zoals gojibessen.

Wat zijn jouw go-to superfoods?

Deel dit artikel


Deze artikelen zijn wellicht ook wat voor jou!

De juiste sportvoeding voor jouw training

Favoriete vegan snacks

Tips voor gezond afvallen