8 Redenen waarom zuivel ongezond is

Wat de melkindustrie ons niet vertelt

Geplaatst op 17-5-2017

Ik ben opgevoed met de gedachte dat zuivel goed voor je is. Het is goed voor je botten en tanden vanwege de grote hoeveelheid Calcium, maar wat zit er nog meer in? Als er vitamine C wordt toegevoegd aan snoep, wil dat namelijk ook niet zeggen dat het gezond is. Dat hangt namelijk af van de andere ingrediënten. Dat melk goed voor elk is, wordt al tientallen jaren doorgegeven van generatie op generatie, maar is dat wel zo?

NOTE: Ik focus me in dit artikel op de impact van koeienzuivel op je lichaam, omdat er wel een verschil zit in de samenstelling van zuivel per diersoort.

1. Groeihormonen zijn gevaarlijk

Melk is de borstvoeding van een koe. Het is dus bedoelt voor kalfjes om zo snel mogelijk te kunnen groeien tot een volwassen koe van 600 kg. Wat denk je dan dat er gebeurt als een volwassen mens deze milkshake van groeihormonen drinkt? Volwassen mensen zijn al uitgegroeid en hebben deze groeihormonen dus helemaal niet nodig. Sterker nog, ze zijn gevaarlijk voor ons. We kunnen ze niet goed verwerken omdat het tegen de natuur in gaat om groeihormonen binnen te krijgen als volwassen mens. Het gevolg hiervan is dat er dingen in ons lichaam gaan groeien die niet horen te groeien, zoals klierweefsel, ontstekingen en kanker.

2. Koeien krijgen extra hormonen

Groeihormonen zitten standaard in melk, maar koeien krijgen daarnaast ook extra hormonen toegediend zodat ze 305 dagen per jaar melk kunnen geven. Hierdoor zit er extra veel oestrogeen in de koeien, wat ook terecht komt in hun melk. Wanneer mensen deze oestrogenen binnen krijgen, wordt de kans op borstkanker, eierstokkanker, prostaatkanker en balkanker verhoogt (The paleo answer, L. Cordain).

3. Lactose is moeilijk verteerbaar

Melk bevat lactose, een melksuiker die nodig is voor de ontwikkeling en groei van een baby. 70% Van de volwassenen is Lactose-intolerant wat betekent dat je het lactase-enzym niet hebt. Dit lactase-enzym heb je nodig om lactose goed te kunnen verteren. Wanneer je stopt met zogen bij je moeder wordt je vaak automatisch lactose-intolerant, omdat het niet meer nodig is om lactose goed te kunnen verteren. Je hebt namelijk geen borstvoeding meer nodig. Echter blijven we in Nederland vaak vrolijk door zogen door melk te drinken en kaas te eten. Een volwassen lichaam is hier niet voor gemaakt en kan de lactose niet goed afbreken. Dit leidt tot een disbalans in de bacterieflora van je darmen (waarbij de hoeveelheid slechte bacteriën toeneemt en de hoeveelheid goede bacteriën die je darmen beschermen, afneemt), een opgeblazen gevoel, kramp, diarree en slijmvorming.

4. Caseïne is moeilijk verteerbaar

Melk bevat daarnaast ook caseïne- en wei-eiwitten. In wei-eiwitten zitten stoffen die nodig zijn voor ons immuunsysteem. Caseïne-eiwitten hebben we nodig om Calcium en Fosfaat op te nemen in de darmen. Het duurt lang voordat je caseïne op kan nemen in je lichaam, omdat het slecht oplost in water. In koemelk zit maar liefst 80% caseïne en maar 20% wei-eiwit, terwijl er in mensenmelk 40% caseïne en 60% wei-eiwit zit. Deze verhoudingen verschillen dus enorm. Voor mensen is de verhouding die in mensenmelk zit goed te verteren en voor koeien hun eigen melk. Het is niet de bedoeling dat je de melk van een koe of ander dier drinkt, want daar is ons lichaam niet voor gemaakt.

Daarnaast bevat koemelk ook Beta-caseïne A1, een type caseïne dat in de melk van 75% van de koeien in de wereld voorkomt, waaronder de Nederlandse koeien. Dit type caseïne zorgt voor hartziekten, aderverkalking, koemelkintolerantie, diabetes mellitus type 1, verschillende soorten kanker, autisme, allergieën, schizofrenie en de ziekte van Crohn (een ernstige darmziekte).

5. Zuivel veroorzaakt acné

Zuivel is de nummer 1 oorzaak van acné. Dat komt ten eerste doordat melk slecht verteerbaar is zoals ik net al heb genoemd. Als je stoffen binnen krijgt die moeilijk te verteren zijn, gaat je immuunsysteem tegen deze stoffen vechten. Dit kost extra energie waardoor je immuunsysteem zwakker wordt en dat kan leiden tot allergieën, intoleranties en andere spijsverteringsproblemen. Je darmen worden zwakker en vatbaar voor bacteriën. Vaak zijn darmproblemen te zien aan je huid. Ik heb 48 voedselallergieën waarbij ik last heb van buikpijn en acné wanneer ik iets verkeerds eet. Als je meer wilt weten over hoe voedselallergieën ontstaan en hoe ze gelinkt zijn aan je huid, lees dan mijn artikel huidproblemen door voedselallergieën.

Ten tweede haalt de grote hoeveelheid hormonen in melk je eigen hormoonhuishouding uit balans. De meeste mensen weten dat acné vaak wordt veroorzaakt door een disbalans in hormonen, maar niet iedereen weet dat deze disbalans vaak wordt veroorzaakt door veel zuivel te consumeren. Die extra hormonen maken je lichaam van slag. Tot mijn 17e was ik echt een zuivelmonster. Elke dag at ik kaas, pudding en cruesli met melk. Toen ik stopte met zuivel merkte ik dat mijn huid enorm opknapte en ik veel minder puistjes had. Melk behoort eigenlijk niet tot mijn voedselallergieën, maar toch krijg ik er acné van. Dat komt dus door de hormonen en de slechte verteerbaarheid van melk. Voor het gemak zeg ik in restaurants wel dat ik allergisch ben voor melk, omdat mijn huid hetzelfde reageert op melk als op de voedingsmiddelen waar ik echt allergisch voor ben.

6. Melk zorgt voor botontkalking

Melk bevat veel Calcium en Fosfor. Je lichaam neemt Calcium, Fosfor en Magnesium samen op, mits de verhoudingen goed zijn. De ideale verhouding is twee keer zoveel Calcium als Fosfor. Dit is de verhouding die moedermelk heeft. In koemelk zit echter ongeveer evenveel Calcium als Fosfor. Dit brengt ons lichaam uit balans, waardoor er ergens anders Calcium vandaan gehaald moet worden om de mineralen weer terug in balans te krijgen. Drie keer raden waar je lichaam deze Calciumvoorraad dan vandaan haalt. Jawel, je botten! Je verergert botontkalking (Osteoporose) dus door melk te drinken! Het is dan ook niet gek dat Nederland hoog in de wereldranglijst staat van Osteoporose-patiënten. Nederlanders drinken namelijk gemiddeld 60 liter melk per persoon per jaar.

7. Melk verlaagt je pH

De pH is de zuurgraad van je lichaam die je beschermt tegen ziektes, virussen en andere invloeden van buitenaf. De optimale pH ligt tussen 7.35 en 7.45. Hoe lager de pH, hoe zuurder je lichaam. Dierlijke producten verlagen je pH waardoor je lichaam dus zuurder wordt. In je lichaam draait het allemaal om de juiste balans. Als je veel zure producten binnen krijgt, moet je ook veel groente eten om voldoende mineralen binnen te krijgen. Als je meer zuur voedsel dan ontzurend voedsel eet, moet je lichaam ergens mineralen vandaan halen om de balans terug te brengen. Je lichaam moet deze mineralen uit andere lichaamsdelen halen, waardoor deze zwakker worden. Vaak zijn je botten daarvan te dupe. Probeer dus een balans te vinden en eet genoeg groente om alle mineralen binnen te krijgen die je lichaam nodig heeft.

8. Kaas is dikmakend en verslavend

Now what's the deal with cheese? Waarom is kaas zo lekker en wat doet het met je lichaam? Kaas wordt gemaakt door melk te fermenteren met behulp van bacteriën. Tijdens dit proces wordt er van vloeibare melk een blok "vaste" melk gemaakt, genaamd kaas. Dit proces zorgt voor een toename in calorieën, eiwitten, cholesterol, zout en vet. Kaas bestaat zelfs voor 70% uit vet! Vet in voedsel wordt vrijwel meteen omgezet in lichaamsvet, terwijl koolhydraten juist de brandstof voor je lichaam zijn en je lichaam deze eerder verbrandt dan dat het wordt opgeslagen als lichaamsvet. Het is heel moeilijk voor je lichaam om koolhydraten om te zetten in lichaamsvet. Het duurt veel langer en er gaan veel calorieën bij verloren. Kaas is al bijna puur vet, dus kan makkelijk opgeslagen worden als lichaamsvet. Daarnaast bevat kaas (zoals alle andere dierlijke producten) geen vezels die er normaal voor zorgen dat je langer vol blijft zitten. Je hebt dus ook sneller honger nadat je kaas hebt gegeten in vergelijking tot een vezelrijke maaltijd.

Dat kaas je dik maakt, is niet perse erg, maar wanneer iets dikmakend én verslavend is, wordt het een ander verhaal. Kaas is namelijk ook verslavend en is om deze reden een van de grootste veroorzakers van obesitas in de wereld. De verslavende werking van kaas wordt veroorzaakt door drie ingrediënten waarvan er een hetzelfde in je hersenen werkt als heroïne. Wil je hier meer over weten? Bekijk dan deze lezing van Neal Barnard (Amerikaanse dokter en onderzoeker). Geloof me, deze kijk je helemaal af als je er eenmaal aan begonnen bent!

Andere bronnen van Calcium

Kom je Calcium tekort wanneer je dierlijke zuivel laat staan? Tuurlijk niet! Er is veel meer voedsel op de wereld! Groene bladgroente bevat enorm veel Calcium en andere mineralen en vitamines. 100 Gram rauwe boerenkool bevat zelfs twee keer zoveel Calcium als een glas melk. Maak dus lekker een groene smoothie met veel verschillende groene bladgroenten om aan je Calcium te komen. Dit brengt ook nog eens je pH in balans! Verder zijn amandelen, hazelnoten, abrikozen, chinese kool, spitskool en zeegroenten goede bronnen van Calcium. Maca, de superfood waar ik het eerder in een artikel over heb gehad, bevat ook veel Calcium. 2 Theelepels (10 gram) Maca bevat maar liefst 25 mg Calcium en 215 mg Potassium. Ik slik nog steeds dagelijks 2 capsules Maca om mijn hormonen in balans te houden en dat werkt super! Het verlicht menstruatiepijn, zorgt ervoor dat je huid niet ineens onder de puistjes zit wanneer je ongesteld wordt en het geeft je energie.

Je kan dus makkelijk zonder zuivel en het is zelfs veel beter voor je! Als je al een tijd rondloopt met onverklaarbare klachten zoals huidproblemen of ernstige buikpijn en je maar niet achter de oorzaak kan komen, raad ik je aan om eens een tijdje te stoppen met zuivel en te kijken wat het met je lichaam doet. In veel gevallen is het zo dat je lichaam slecht tegen zuivel kan! Dit was bij mij ook het geval dus het is zeker het proberen waard. Verder zijn er ook genoeg plantaardige alternatieven voor zuivel zoals kokos-, soja-, amandel-, rijst- en cashewmelk. Hier bestaat vaak ook al de yoghurt-, kwark- of botervariant van! Vaak worden er ook extra vitamines en mineralen toegevoegd aan deze producten.

Wil je meer weten over de gevolgen van dierlijke producten op je lichaam? Dan raad ik je de docu "Food choices" en "Cowspiracy" aan! Beide te zien op Netflix. Heel interessant!

Deel dit artikel


Deze artikelen zijn wellicht ook wat voor jou!

Riskeren veganisten een eiwittekort?

Mijn tips tegen acné

8 Vegan eivervangers