Alles wat je moet weten over vitamine B12

Waar is het voor nodig en hoe krijg je het binnen als veganist?

Geplaatst op 10-12-2017

Vitamine B12 is de enige vitamine die niet in plantaardige voeding voorkomt. Daarom is het voor veganisten onmogelijk om vitamine B12 binnen te krijgen uit voeding. Toch is het belangrijk dat je genoeg van deze vitamine binnen krijgt. Zo is het bijvoorbeeld nodig voor de aanmaak van rode bloedcellen. Rode bloedcellen heb je nodig om zuurstof in je bloed te kunnen vervoeren. Daarom vertel ik je hoe je als veganist toch aan je vitamine B12 kunt komen!

Waar heb je vitamine B12 voor nodig?

Vitamine B12 is nodig voor de aanmaak van rode bloedcellen en voor een goede werking van het zenuwstelsel. Een tekort aan vitamine B12 kan leiden tot bloedarmoede. Dit merk je vooral aan vermoeidheid, hartkloppingen, duizeligheid en oorsuizen. Ook kan een tekort leiden tot neurologische problemen zoals coördinatiestoornissen, spierzwakte, geheugenverlies en tintelingen in de vingers.

Een tekort is vaak pas na langere tijd merkbaar. Je lichaam slaat namelijk vitamine B12 op in de lever waardoor je nog lang vooruit kan zonder de vitamine binnen te krijgen. Soms treden de symptomen van een tekort pas na een jaar op. Ik ben ook laatst pas begonnen met een vitamine B12 supplement terwijl ik 8 maanden lang geen / weinig vitamine B12 heb binnen gekregen en geen symptomen van een tekort had.

Hoeveel heb je nodig?

Dit zijn de dagelijks aanbevolen hoeveelheden vitamine B12 volgens het Voedingscentrum:

  • Volwassenen van 14 tot 70+: 2,8 microgram
  • Kinderen van 9 tot 13: 2 microgram
  • Zwangere vrouwen: 3,2 microgram
  • Vrouwen die borstvoeding geven: 3,8 microgram

De volledige tabel vind je op de site van het Voedingscentrum

Bronnen van vitamine B12

Vitamine B12 komt alleen voor in dierlijke producten, omdat het wordt gemaakt door bacteriën in het maag-darmkanaal van dieren. Ook mensen maken het aan in de dikke darm, maar ons lichaam neemt het niet op. Daarom moeten we het via voeding binnen krijgen. Dieren kunnen de vitamine B12 die ze maken wel opnemen, waardoor het in hun vlees, melk en eieren terecht komt.

Omdat vitamine B12 alleen in dierlijke voeding zit, wordt veganisten aangeraden om een vitamine B12-supplement te nemen of producten te gebruiken waar vitamine B12 aan is toegevoegd. Zo wordt er vaak vitamine B12 toegevoegd aan sojamelk of andere plantaardige melk. Deze producten bevatten meestal wel maar 15% van de dagelijks aanbevolen hoeveelheid vitamine B12. Daarom is het verstandig om als veganist een vitamine B12 supplement te nemen. Ik gebruik sinds een maandje dit Vitamine B12 supplement van Swanson Health. Dit supplement bevat 2500 microgram vitamine B12 per zuigtablet. Ik koos voor deze zuigtabletten omdat ze goed op te nemen zijn door het lichaam, het een natuurlijke vorm van vitamine B12 bevat (namelijk methylcobalamine) en het vrij is van dierlijke gelatine.

Gebruiken jullie een vitamine B12 supplement? Of proberen jullie het binnen te krijgen door middel van producten waar het aan is toegevoegd?

Deel dit artikel


Deze artikelen zijn wellicht ook wat voor jou!

De effecten van een plantbased lifestyle op mijn lichaam

Clinique Dramatically Moisturizing Lotion

8 Natuurlijke ontstekingsremmers