Aspartaam vs. suiker

Wat is dodelijker?

Geplaatst op 10-2-2016

Continu worden er nieuwe alternatieven bedacht voor suiker. Aspartaam is daar een van. Het was de reddende engel voor velen. Zoet eten zonder calorieën en zonder dik te worden. Iedereen wil dat, maar aspartaam wordt gelinkt aan meer dan 92 slechte effecten op de gezondheid. Wat is dodelijker? Aspartaam of suiker?

Suiker zorgt voor vele gezondheidsproblemen, maar aspartaam is geen gezonder alternatief. Aspartaam mag dan wel geen calorieën bevatten, maar dat maakt het ook niet beter. Het probleem zit hem in de chemische stoffen van aspartaam.

Wat is aspartaam?

Aspartaam is een kunstmatige zoetstof die ongeveer 200 maal zoeter is dan suiker. Aspartaam was een toevallige ontdekking van James Schlatter, een chemicus die in 1965 trachtte een medicijn te ontwikkelen voor het bestrijden van maagzweren. Toen hij 2 aminozuren mixte, aspartic en phenylaline, ontdekte hij dat deze nieuwe mix een zoete smaak had. Aspartaam is tegenwoordig in meer dan 6000 voedingsproducten verwerkt. Het wordt gebruikt in dieet ('light') producten zoals frisdrank en tafelzoetjes, maar ook in producten als ranja, yogi, dubbeldrank, yoghurt, kwark, yakult, snoep, taart, kauwgom, smint, vitaminepreparaten, peutertandpasta, enz. Wanneer er op pakjes kauwgom of smint 'suikervrij' staat, is aspartaam vaak gebruikt als zoetstof.

Natuurlijk is aspartaam wel beter voor je tanden dan suiker, maar laten we niet meteen vrolijk leven op deze zoetstof. Aspartaam bestaat uit drie chemische ingrediënten: phenylaline, aspartic, en methanol. Phenylalanine is een aminozuur dat giftig kan zijn in hoge doseringen. Één blikje frisdrank kan al zorgen voor een hoog phenylalanine level in je hersenen, wat er voor zorgt dat je serotonine levels omhoog schieten. Dit kan leiden tot depressie. Uit onderzoeken blijkt dat de phenylalanine levels hoger zijn bij mensen met kanker. Aspartic is een non-essentieel aminozuur dat neuronen kan overstimuleren waardoor ze afsterven. Ook kan het zorgen voor een aminozuur disbalans in de hersenen. Van nature komen de twee genoemde aminozuren voor in voedsel, maar ze zijn niet bedoeld om los van het voedsel en in die hoeveelheden geconsumeerd te worden. Doordat ze gescheiden worden van het voedsel worden ze ook gescheiden van de natuurlijke aminozuren. Dit kan leiden tot allerlei gezondheidskwalen.

Aspartaam en gewichtstoename

Aspartaam kan je eetlust stimuleren waardoor je meer zin krijgt in koolhydraten. Dus ook al bevat aspartaam geen calorieën, je eet je daarentegen wel vol met koolhydraten. Je gaat er dus niet op vooruit.

MESA (Multi-Ethnic Study of Atherosclerosis) heeft onderzocht welk effect dieetfrisdranken hebben op obesitas, je metabolisme en diabetes. 6000 Mensen zijn hierbij onderzocht. Hieruit bleek dat één blikje/flesje frisdrank per dag het risico voor een grotere taille omvang verhoogt. Ook zorgde het voor een hoger glucose level. Een grotere taille omvang en een hoger glucose level zijn beide het voorstadium van diabetes.

Ziek door aspartaam

Aspartaam veroorzaakt veel gezondheidsproblemen zoals: depressie, auto-immuunziektes, tijdelijk geheugenverlies, gewichtstoename, vermoeidheid en kanker. Niet al deze ziektes worden direct veroorzaakt door aspartaam, maar ze kunnen de symptomen wel verergeren. In September 2007 werden de resultaten van een nieuw onderzoek over aspartaam gepubliceerd. Dit onderzoek onderstreepte de resultaten van hun eerdere onderzoek in 2005. Echter bleek uit dit onderzoek dat hoe eerder aspartaam toegediend werd in de foetale fase, hoe meer kankerverwekkend de stof is. Zwangere vrouwen: opgelet dus! Vele onderzoeken hebben reeds aangetoond dat aspartaam schadelijk zou zijn voor de volksgezondheid en in speciaal voor kinderen en zwangere vrouwen. Niet voor niets heeft aspartaam jarenlang op de lijst van verboden middelen gestaan. Het feit dat aspartaam in 1992 in Europa veilig bevonden is, wekt toch op zijn minst vragen op.

Hoeveel is teveel aspartaam?

Aspartaam blijkt al kankerverwekkend te zijn bij doseringen vanaf 20 mg per kg lichaamsgewicht per dag. Aspartaam blijkt in zijn geheel niet geschikt te zijn voor kinderen; één liter ranja per dag (= 600 mg aspartaam) is voor een kind dat 30 kilo of minder weegt een absolute overdosis. Aspartaam wordt vermeld als Aspartaam, Nutrasweet of E951.

Conclusie

Dus wat is dodelijker? Aspartaam of suiker? Ook al bevat aspartaam geen calorieën, het kan meer schade aanrichten dan suiker. Het bevat namelijk drie giftige chemische stoffen. Daarnaast zorgt aspartaam voor gewichtstoename doordat je meer zin krijgt in koolhydraten. Dus toch niet zo'n win-win situatie als we dachten! Al moet ik zeggen dat ik hiervoor ook een trouwe smintjes-eter was. Wat ik zou aanraden is dat je je aspartaamconsumptie beperkt. Je kan in plaats van aspartaam pure honing, kokosnectar of natuurlijke stevia gebruiken als zoetstof. Verwar aspartaam dus niet met stevia, want stevia is net als suiker een natuurlijke zoetstof. Stevia is afkomstig van het stevia plantje. Aspartaam is een kunstmatige zoetstof.

Bron: Dr. Josh Axe, doctor of natural medicine

Deel dit artikel


Deze artikelen zijn wellicht ook wat voor jou!

Natural Flavouring

Tips tegen ongezonde trek

Manieren om te detoxen