De juiste sportvoeding voor jouw training

Behaal sneller je doel!

Geplaatst op 10-8-2016

Heb ik speciale sportvoeding nodig? En moet ik me strikt aan een voedingsschema houden om af te vallen? Deze vragen stellen veel mensen zichzelf. Om een antwoord te kunnen geven moet het doel duidelijk zijn als je gaat trainen. Iedereen die naar de sportschool gaat, heeft namelijk weer een ander doel. De één wil meer spiermassa kweken, terwijl de ander juist af wil vallen. Ook heb je verschillende soorten trainingen, namelijk kracht en cardio. Belangrijk is dat je goed weet wat je moet eten voor beide soorten trainingen, want hier zitten namelijk verschillen in.

Krachttraining

Voor diegenen die aan krachttraining doen, is het belangrijk om zo gevarieerd mogelijk te eten. Veel sporters die aan krachttraining doen, hebben namelijk als doel om meer spiermassa te kweken. Indien dat ook jouw doel is, word er aangeraden om meer eiwitten te gaan eten. Dit zorgt namelijk voor een optimale spiergroei. Uit onderzoek van Sportvoeding.net is gebleken dat je 1,8 gram eiwit per kilogram lichaamsgewicht nodig hebt. Indien je dus ongeveer 80 kg weegt, heb je tussen de 120 en 160 gram eiwitten per dag nodig. Als je je daaraan houdt, behaal je sneller je doel.

Cardio

Sommige mensen hebben juist afvallen als doel. In dat geval helpt het juist om een bepaald voedingsschema te volgen. Tijdens een cardiotraining gebruik je voornamelijk je vetvoorraad en een glycogeenvoorraad. Belangrijk is dat tijdens cardio vooral veel glycogeen in je bloed hebt zitten. Dit krijg je door een koolhydraatrijke maaltijd te eten op de dag voor de training en ongeveer drie uur van tevoren. Daarnaast moet je ook voldoende water drinken tijdens de training. Tevens kan je er ook voor kiezen om wat extra suikers te nemen in de vorm van een banaan. Indien je dit opvolgt, zal jouw cardiotraining erg succesvol verlopen en zal je snel enkele kilo’s afvallen!

Wat eten jullie meestal voor een workout en wat voor training doe jij het liefst? Krachttraining of cardio?

Deel dit artikel


Deze artikelen zijn wellicht ook wat voor jou!

Tips voor een snelle vetverbranding

Vegan protein pancakes

Tips tegen ongezonde trek