Mijn favoriete vegan snacks

Vegan snacks voor op school, werk of onderweg

Geplaatst op 2-10-2016

Door mijn voedselallergieën eet ik bijna geheel veganistisch. Ik eet geen producten die melk of ei bevatten en ik eet zo min mogelijk (geraffineerde) suikers en E-nummers. Ik krijg vaak de vraag wat ik dan wel eet als snack. Daarom heb ik een lijstje gemaakt voor jullie met mijn favoriete vegan snacks! Ze zijn niet allemaal gezond, sommigen bevatten wel wat slechte suikers of zout, maar het grootste deel is gezond!

Nakd repen

De repen van Nakd bestaan enkel uit fruit en noten wat samengeperst is tot een heerlijke creamy reep. Er zijn geen suikers of E-nummers aan toegevoegd. De naam zegt het al: Nakd > Naked > naakt, zonder rotzooi! Daarnaast bevatten deze repen geen gluten, melk of ei. De repen zijn van zichzelf al zoet genoeg door het fruit. Je hebt diverse varianten, maar mijn favoriete Nakd repen zijn: Cocoa Crunch, Cashew Cookie en Cocoa Delight. Ik eet ze vaak tussendoor tijdens werk of vlak voor een workout voor extra energie! De repen zijn o.a. verkrijgbaar bij Holland & Barrett en op hun eigen website Nakd.nl.

Hieronder zie je de ingrediënten van Cocoa Delight. Zoals je kunt zien, zitten er alleen dadels, cashewnoten, rozijnen en cacao in!

Ongezouten cashewnoten

Cashewnoten zijn enorm gezond voor je. Ze bevatten goede onverzadigde vetzuren die ons lichaam helpen de vet oplosbare vitaminen A, D, E en K op te nemen in het bloed. De onverzadigde vetten zijn goed voor ons hart en helpen slechte cholesterol te verlagen. Daarnaast bevatten cashewnoten veel zink, wat je weerstand verhoogt en wonden helpt genezen. Niet geheel onbelangrijk: ze zijn ook nog eens heel lekker! Zeker als je van knapperige snacks houdt. Ze vullen ook nog eens enorm, omdat ze veel eiwitten bevatten.

Bananenchips

Bananenchips is heerlijk als tussendoortje als je van crunchy en zout houdt! Bananenchips is eigenlijk gewoon gefrituurde banaan in plakjes. Het is niet supergezond natuurlijk, maar er zijn vaak geen onnatuurlijke stoffen aan toegevoegd!

Oreo

Dit is de meest ongezonde snack uit de lijst en stiekem een beetje een verslaving van me. Voorheen dacht ik namelijk altijd dat Oreo melk bevatte, maar sinds ik erachter ben gekomen dat Oreo's veganistisch zijn, ben ik niet weg te slaan van de Oreo's! Het witte laagje is namelijk gemaakt van Soya. Natuurlijk bevat Oreo wel veel suiker, dus ik raad deze snack zeker niet aan als 'veilige' snack. Maar soms mag je jezelf wel eens belonen met iets ongezonds vind ik! Zolang je basis maar gezond is. Oreo heeft nu trouwens een nieuwe smaak: Strawberry Cheesecake! Ik vind hem alleen iets te zoet, ook al bevat deze smaak volgens de verpakking net iets minder suiker. Je kunt de smaak een beetje vergelijken met aardbeien kwark.

Sesam Crunch repen

Deze repen van Zonnatura bestaan simpelweg uit sesamzaad 51%, maltosestroop, rietsuiker en honing. Ze zijn perfect voor mensen die van zoet en crunchy houden. Sesamzaad is rijk aan vezels en onverzadigde vetzuren. In 1 groot pak zitten 3 kleine pakjes waar elk 3 sesamrepen in zitten. Ze zijn heerlijk krokant en ideaal als tussendoortje voor school of werk. Hier kun je de voedingswaarde van deze heerlijke repen zien!

Dadels

Ik hou erg van dadels omdat ze veel vezels bevatten en ze je een hoop energie geven. De vezels houden je spijsvertering in optimale conditie en zorgen voor een goede weerstand. Je spijsvertering is namelijk verantwoordelijk voor het doden van schadelijke virussen en bacteriën, dus wanneer je deze in goede conditie houdt, wordt je ook minder snel ziek! Dadels zijn daarnaast rijk aan vitamine B6. Deze vitamine verbetert de hersenfunctie, waardoor je beter in staat bent om informatie op te slaan. Dadels hebben verder een ontstekingsremmende werking en ze verlagen slechte cholesterol!

Vegan chocolade

Dit was tot voor kort mijn favoriete alternatief voor melkchocolade. Deze vegan chocolade smaakt naar melkchocolade, maar bevat rijstmelk in plaats van koemelk. Alleen een beetje jammer dat ik allergisch bleek te zijn voor rijstmelk! Maar anders is dit een prima alternatief voor veganisten! Deze chocolade is verkrijgbaar bij Jumbo.

Vers fruit

Naast de bovengenoemde snacks, eet ik ook vaak gewoon fruit als snack. Fruit zit natuurlijk boordevol vitaminen, vezels en goede suikers. Het geeft je een energieboost en het is ook nog is ongelooflijk lekker. Ik eet vaak een banaantje voor het sporten om wat extra energie te krijgen.

Natural Flavouring

Nog een tip om je eten wat extra smaak en zoetigheid te geven zonder de calorieën en suikers, Natural Flavouring! Ik heb hier een tijdje terug al een artikel over geschreven, maar ik ben er nog steeds zo blij mee! Ik zocht namelijk al jaren een natuurlijke smaakstof die geen suiker, E-nummers en onnatuurlijke aroma's bevatte, omdat mijn huid daar altijd heel erg op reageert. Ik voeg vaak wat druppels vanille of chocolade toe aan mijn magere kwark of yoghurt, maar ook aan koekjesbeslag of taarten! Natural Flavouring is gezoet met stevia, bevat 0 calorieën, maar heeft wel een heerlijke smaak! Je hebt 11 verschillende smaken. Natural Flavouring is verkrijgbaar bij Body & Fit.

Dit waren mijn favoriete veganistische snacks! Ik hoop dat jij hier ook wat food inspiration uit hebt kunnen halen! Op het moment ben ik bezig met het maken van de perfecte vegan Oreo cheesecake zonder toegevoegde suikers. Dus like Knapgezond op Facebook om up to date te blijven van de nieuwste posts!

Deel dit artikel


Deze artikelen zijn wellicht ook wat voor jou!

Vegan bananenbrood

Veganproteinpancakes

Huidproblemen door voedselallergieën



Link