Fit tijdens de feestdagen

Genieten én gezond blijven tijdens de feestdagen doe je zo!

Geplaatst op 24-12-2017

Nog één nachtje slapen voordat we weer gezellig met z'n allen aan tafel kunnen schuiven voor een heerlijk kerstdiner! Of misschien begint het eetfestijn vanavond al met kerstavond! Lekker eten afslaan is natuurlijk geen optie, maar je kan wel het een en ander doen om alsnog fit te blijven tijdens deze drukke feestdagen. Ik heb een aantal tips voor je!

Ga vandaag sporten!

Tijdens kerst zijn de sportscholen vaak gesloten. Ga daarom vandaag nog naar de sportschool! Grote kans dat je de komende dagen namelijk niet veel anders doet dan zitten en eten. Pak vandaag dus je kans en sla er nog even een goede workout uit zodat het eten en het zitten juist positief is, namelijk voor je herstel! Weinig tijd om vandaag nog naar de sportschool te gaan? Ga dan een half uurtje hardlopen buiten! Heb ik gisteravond nog even gedaan na mijn tweede kerstfeestje. Ging super met alle brandstof van het heerlijke eten!

Begin de dag met een citroentje

Om je lichaam voor te bereiden op al het eten wat er gaat komen is het verstandig om de dag te beginnen met een kleine detox. Pers een citroen of limoen uit in een glas water en drink dit voor je ontbijt of lunch. Dit geeft je spijsvertering een boost en helpt je lichaam alle afvalstoffen te verwijderen. Detoxthee kan natuurlijk ook! Dit kan je ook makkelijk meenemen als je ergens blijft logeren.

Maak gezondere kerstgerechten

Als je een kerstdiner geeft of een gerecht moet meenemen, kies dan voor gezondere kerstgerechten zodat je je niet schuldig hoeft te voelen over wat je eet. Er is in mijn ogen ook niets mis met een paar dagen zondigen, maar bij mij zorgt ongezond eten vaak voor klachten zoals buikpijn, huidproblemen of vermoeidheid. Daar word ik persoonlijk niet vrolijk van en dat is wel zo'n beetje de bedoeling met kerst! Maak gerechten met veel groenten en onbewerkte voedingsmiddelen. Probeer pakjes en zakjes te vermijden. Sausjes zijn bovendien het lekkerst als je ze zelf maakt!

Als hoofdgerecht kan je bijvoorbeeld gaan voor een vegan quiche met vegan bladerdeeg (te koop bij Albert Heijn) als bodem. Vul hem met je favoriete groenten zoals spinazie, kastanje champignons, broccoli en breng op smaak met knoflook, ui, tijm, mosterd en himalayazout. In plaats van de room en ei kan je tofu gebruiken als creamy ingrediënt. De tofu kan je tot een glad mengsel mixen met behulp van een keukenmachine. Daarna voeg je derest van de groenten toe en mix je nog even door zodat er een mooie creamy groentenlaag ontstaat. Dit mengsel verdeel je over de bodem. Leg hier wat plakken vegan kaas op en wat schijfjes tomaat en zet de quiche een half uur in de oven op 200 graden. Perfect hoofdgerecht voor de feestdagen en super gezond!

Wat betreft het toetje is het verstandig om iets te maken met natuurlijke suikers in plaats van geraffineerde suikers. Maak bijvoorbeeld deze Vegan Tiramisu met kokosbloesemsuiker of deze heerlijke Choco Christmascake.

Ga samen een stuk wandelen

Je hoeft natuurlijk niet alleen maar stil te zitten met kerst. Het is ook super gezellig om een wandeling te maken met je familie of vrienden na het eten bijvoorbeeld! Harstikke leuk met alle kerstverlichting buiten en ook nog eens heel gezond. Zo verbrand je toch nog wat calorieën en voel je je ook fitter. Een hele dag binnen zitten maakt je namelijk al snel suf en moe! Zeker als er ook een open haard staat te loeien wat bij ons vaak het geval is!

Probeer hier en daar te vasten

Natuurlijk heb ik het niet over het niet eten tijdens een kerstdiner, maar probeer bijvoorbeeld je ontbijt enkele uren uit te stellen als je gewoon thuis bent. Zo geef je je lichaam de kans om afvalstoffen af te voeren en de boel te reinigen. Een kerstbrunch is dus ideaal! Heeft je lijf net wat langer de tijd om weer geheel te herstellen van alle eetfestijnen. Meer weten over vasten en detoxen? Lees mijn artikel voordelen van vasten en detoxen dan even!

Drink water tussendoor

And last but not least, drink genoeg water tussen alle wijntjes om een kater te voorkomen! Maar neem voor de zekerheid ook maar een paracetamolletje mee als je ergens blijft slapen. Het is sowieso van belang dat je genoeg water drinkt, of je nou alcohol drinkt of niet. Een open haard of verwarming kan een mens ook aardig uitdrogen!

Ik wens iedereen hele fijne feestdagen!

Deel dit artikel


Deze artikelen zijn wellicht ook wat voor jou!

Chewy almond brownies

Vegan Oreo cheesecake

Cheesecake Cupcakes