Hoe krijg je snel een platte buik?

Tips voor een strakke vrouwelijke buik

Geplaatst op 27-3-2016

Wie wil er nou geen platte buik? Veel mensen werken hard aan een strakke buik. Helaas krijgen sommigen nooit de buik die ze willen, ondanks de honderden crunches. Meestal pakken ze het helemaal verkeerd aan waardoor ze geen resultaten zien. Daarom heb ik hier mijn beste voedings- en fitnesstips voor een strak buikie! Ik focus me in dit artikel vooral op de vrouwen (sorry guys). Geen sixpacks dus, maar een strak vrouwelijk zandloperfiguur!

Train met regelmaat

Om die strakke buik te krijgen moet je consistent zijn en veel discipline hebben. Je kunt niet zomaar verwachten dat je een strakke buik krijgt als je 3x per maand als een beest traint. Train vaker per week, al is het maar even. Wanneer je vaker traint hou je je metabolisme op gang en verbrand je veel meer vet dan wanneer je weinig maar heel hard traint. Heb geduld en vertrouw op je lichaam. Als je regelmatig traint en gezond eet, komen die resultaten vanzelf! Er is geen magische pil of product voor. Alleen jij kunt je eigen lichaam veranderen. Ik fitness 3x in de week ongeveer een uur tenzij ik het druk heb, dan probeer ik 2x per week aan te houden. Elke keer als ik ga sporten doe ik ongeveer 10 minuten buikspieroefeningen.

Doe de juiste oefeningen

Het is zeer belangrijk dat je de juiste buikspieroefeningen doet. Focus je niet teveel op alleen je buik, maar focus op je core! Wanneer je oefeningen doet die alleen gericht zijn op je buikspieren, zoals crunches, werk je vooral aan de buikspieren aan de oppervlakte van je buik. Als je deze vaak traint zullen deze spieren dik worden waardoor je buik 'bulky' wordt. Je buik gaat wat uitstaan, wat je juist niet wilt als je een platte buik wilt! Doe dus core-oefeningen die ervoor zorgen dat je buik van binnen sterk word. Doe bijvoorbeeld veel 'Planks', waarbij je alleen op je onderarmen en voeten steunt. Je spant hierbij je hele lichaam van binnen aan waardoor alles bij elkaar getrokken word. Ik doe vooral veel rechte en zijwaartse planks! Daarnaast doe ik veel oblique-oefeningen. Deze zorgen ervoor dat je een zandloperfiguur krijgt.

Oefeningen op de juiste manier

Doe je buikspieroefeningen op de manier die het meeste pijn doet. Veel mensen willen buikspieroefeningen zo makkelijk mogelijk maken zodat ze geen pijn hebben, maar dit betekent ook dat je minder resultaten zult zien. Daag jezelf uit! Blijf de lat hoger leggen als je merkt dat het te makkelijk voor je word. Je moet je buik voelen branden!

Doe cardio

Om een platte buik te krijgen moet je je vetpercentage verlagen. Je kunt zoveel crunches doen als je wilt, maar als er een laag vet overheen zit krijg je die buikspieren toch nooit te zien! Daarom is het belangrijk om cardio te doen.

Ga bijvoorbeeld meer hardlopen, wandelen of fietsen. Dit zijn voorbeelden van LISS cardio. LISS betekent Low Intensity Steady State. Dit houdt in dat je lang, maar niet zwaar traint. De intensiteit blijft de hele training ongeveer hetzelfde. Deze vorm van cardio is ideaal voor beginners omdat het niet te zwaar is maar goede resultaten oplevert. Bij LISS gebruikt je lichaam lichaamsvet als brandstof. Als je lichaam al gewend is aan vaak trainen, kan je HIIT cardio proberen. HIIT betekend High Intensity Interval Training, wat inhoudt dat je kort maar op een hoge intensiteit traint in delen. Doe bijvoorbeeld burpees of squats een minuut lang, neem 30 seconden rust en herhaal de oefening weer. De gehele HIIT workout mag niet langer dan 30 minuten duren omdat het heel intensief is voor je lichaam en je duizelig kunt worden als je dit niet gewend bent. HIIT gebruikt vooral suiker als brandstof om energie vrij te maken.

Eet natuurlijk / onbewerkt voedsel

Abs are made in the kitchen! Ik eet wanneer ik honger heb. Om een strakke buik te krijgen hoef je jezelf echt niet uit te hongeren! Het gaat erom wat je eet. Eet in ieder geval zo natuurlijk en onbewerkt mogelijk. Neem bijvoorbeeld een appel, die je zo van de boom kunt plukken. Dat is onbewerkt voedsel. Brood daarentegen wordt gebakken. Om het te bakken moeten er veel stoffen aan toegevoegd worden zodat dit proces goed verloopt. Deze toevoegingen maken ons dikker en zijn vaak ongezond. Eet dus zo natuurlijk en onbewerkt mogelijk en je zult zien dat afvallen een stuk sneller gaat en je daarnaast veel meer energie hebt! Als je een tijd op deze manier eet, heb je op een gegeven moment niet eens meer zin in ongezond voedsel. Dit maakt het een stuk makkelijker om het afvallen vol te houden. Probeer 90% van de tijd gezond voedsel te eten en de overige 10% een keer wat ongezonds.

Eet veel vezels

Vezels bevorderen de spijsvertering. Vezels zijn heel belangrijk omdat ze ervoor zorgen dat je voedsel zo snel mogelijk verteerd word en je lichaam ook snel de afvalresten kan lozen. Ik moet er niet aan denken dat je voedsel van een week geleden nog in je lichaam kan zitten als je niet genoeg vezels eet. That's gross! En hoe meer voedsel er nog in je lichaam zit, hoe dikker je buik lijkt. Eet dus veel fruit en groente om je buik platter te krijgen.

Vermijd lactose en gluten

Maar liefst 65% van de gehele wereldbevolking heeft een vorm van lactose-intolerantie. Dit is enorm veel! Toch hebben de meesten het niet door. Je hoeft niet altijd buikpijn te krijgen. Wel hebben de meeste mensen een opgeblazen gevoel nadat ze lactose of gluten eten. Gluten is net als lactose een eiwit wat moeilijk te verteren is. Dit is de reden dat veel mensen een intolerantie hebben voor deze stoffen. Om een echte strakke buik te krijgen raad ik je aan om eens te kijken hoe jij reageert op lactose en gluten. Als jij ook een opgeblazen gevoel krijgt is het goed mogelijk dat jij ook een intolerantie hebt hiervoor. Je buik is dan boller dan dat hij in werkelijkheid is en dat is toch zonde! Ik eet weinig brood en drink geen koemelk. Als vervangers voor melk drink ik rijstemelk, amandelmelk en af en toe soyamelk. Soyamelk is alleen niet zo gezond als de andere twee soorten melk, maar wel gezonder dan koemelk!

Deel dit artikel


Deze artikelen zijn wellicht ook wat voor jou!

Tips voor gezond afvallen

Tips voor een snelle vetverbranding

10 Foodhacks om af te vallen