Hoe krijg je vitamine D binnen in de winter?

En waarom deze topper een must is!

Geplaatst op 31-1-2017

Vitamine D, de topper die ons dat energieke gevoel geeft in de zomer. Om vitamine D aan te maken heeft je lichaam zonlicht nodig. Helaas hebben we niet genoeg zonlicht in de Nederlandse winterperiode en kom je dus al snel vitamine D tekort. Hierdoor wordt je immuunsysteem zwak en ben je vatbaar voor ziektes en huidproblemen. Ook raak je snel vermoeid en groeit je haar minder snel, dus vitamine D is een must voor zowel je gezondheid als uiterlijk. Gelukkig kunnen we in de winterperiode ook op andere manieren aan vitamine D komen!

Wat doet vitamine D met je lichaam?

Vitamine D is onmisbaar voor een goede gezondheid. Zo heeft deze topper de volgende pluspunten voor je lichaam:

  • Zorgt voor meer energie
  • Werkt ontstekingsremmend
  • Zorgt voor een goede weerstand (wat je beschermt tegen ziektes & huidproblemen)
  • Vermindert depressie (omdat vitamine D je serotininegehalte hoog houdt)
  • Vermindert kans op hart- en vaatziekten
  • Verbetert je concentratievermogen
  • Zorgt voor gezonde spieren en botten
  • Helpt bij afvallen

Tijdens een wetenschappelijk Zweeds onderzoek bij 30.000 Zweedse vrouwen werd onderzocht in hoeverre zongedrag invloed heeft op de levensduur. Wat hieruit bleek? Het sterftepercentage van vrouwen die de zon vermeden, was twee keer zo hoog als van vrouwen die regelmatig tijd in de zon doorbrachten. Lekker die zon in dus, maar pas natuurlijk wel op voor verbranding!

Bronnen van vitamine D

Zonlicht

Het lichaam kan vitamine D maken door middel van zonlicht. Onder invloed van UVB-straling, zet de huid 7-hydroxycholesterol om in vitamine D3. Hoeveel vitamine D3 de huid aanmaakt, ligt aan de duur van de zonlichtblootstelling, de intensiteit van de straling, de hoeveelheid pigment in de huid, het huidtype en de leeftijd. Tussen maart en oktober is de zon krachtig genoeg om vitamine D te leveren. In de winter wordt de lichaamsvoorraad gebruikt die in de zomer is opgebouwd. Je kunt jezelf dus letterlijk opladen in de zomer om de winter door te komen! De Gezondheidsraad adviseert om dagelijks tussen 11.00 en 15.00 uur (als de zon hoog staat) tenminste 15 tot 30 minuten buiten te zijn met een onbedekt hoofd en blote handen. Onbedekt betekent ook dat je geen SPF draagt. SPF houdt namelijk UV-straling en dus ook de vitamine D tegen.

Voeding

Vitamine D zit onder andere in vette vis, leverproducten, eieren en roomboter. Voor de veganisten onder ons zijn paddestoelen een goede plantaardige bron van vitamine D. Paddestoelen zijn een volwaardige bron van vitamine D mits ze voldoende zonlicht hebben gehad om jou vitamine D te leveren. Champignons worden in het donker gekweekt, dus daar heb je in eerste instantie niks aan. Maar wat je wel kan doen is de champignons in daglicht leggen voor je ze eet, bijvoorbeeld in de vensterbank. Zo kan je toch de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vitamine D binnenkrijgen met een kleine hoeveelheid champignons. Shi Take paddestoelen bevatten veel vitamine D wanneer ze minimaal 6 uur zonlicht hebben gehad. Waar je ook op moet letten is dat vitamine D beter wordt opgenomen in combinatie met vet. Daarom bak ik paddestoelen altijd in kokosolie om de vitamine D beter op te kunnen nemen.

Supplementen

Hoeveel vitamine D je nodig hebt, ligt aan je leeftijd, huidskleur en andere omstandigheden. Vrouwen van 4 - 50 jaar of mannen van 4 - 70 jaar met een lichte huid die voldoende buiten komen en gezond eten krijgen genoeg vitamine D binnen, maar als zonlicht en voeding samen niet genoeg vitamine D leveren, wordt een supplement geadviseerd. Het voedingscentrum heeft een advies opgesteld voor verschillende bevolkingsgroepen.

De volgende groepen werd een supplement van 10 microgram per dag aangeraden:

  • Kinderen tot 4 jaar
  • Vrouwen van 4 - 50 jaar en mannen van 4 - 70 jaar met een donkere huidskleur of die onvoldoende buiten komen
  • Vrouwen tot 50 jaar die een sluier dragen
  • Vrouwen die zwanger zijn of borstvoeding geven
  • Vrouwen van 50+ en mannen van 70+ met een lichte huidskleur die voldoende buiten komen

De volgende groepen werd een supplement van 20 microgram per dag aangeraden:

  • Mensen die in een verzorgings- of verpleeghuis wonen
  • Vrouwen van 50+ en mannen van 70+ met een donkere huidskleur die onvoldoende buiten komen
  • Vrouwen van 50+ die een sluier dragen

De vitamine D supplementen die ik altijd neem zijn deze van Swanson. Deze zijn puur natuur en ik vind de prijs / kwaliteit verhouding van Swanson altijd heel goed. 1 Capsule bevat al 1000% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid dus dan ben je al meteen klaar. Wel raad ik je aan om een theelepeltje kokosolie of andere olie hierbij in te nemen, zodat je lichaam de vitamine D goed op kan nemen.

Blue D-lite zonnebank

Wist je dat je tegenwoordig ook vitamine D binnen kunt krijgen door jezelf bruin te bakken onder de zonnebank? Normale zonnebanken zorgen niet voor de aanmaak van vitamine D, maar de zogenoemde blue D-lite zonnebanken wel! Blue D-lite zonnebanken hebben namelijk hetzelfde lichtspectrum als natuurlijk zonlicht en kunnen zo de exacte UV-straling van zonlicht nabootsen. Bij zonnestudio Sundays maken ze gebruik van deze blue D-lite technologie. Ik pak eens per maand een blue D-lite zonnebank om mijn vitamine D op peil te houden en een lekker kleurtje te behouden!

Je hoeft dus echt geen vitamine D tekort te komen in de winter. Bouw een voorraad op in de zomer, ga vaker buiten wandelen in de winter en let op de juiste voeding. Af en toe een blue D-lite zonnebanksessie en jij komt de winter wel door! Wil je weten of jij vitamine D tekort komt? Doe dan hier de test!

Welke vitamines neem jij in de winter en waarom? Ik ben benieuwd!

Bron: Voedingscentrum

Deel dit artikel


Deze artikelen zijn wellicht ook wat voor jou!

Mijn tips tegen acné

Choco christmas cake

5 Budgetproof superfoods