De oorzaak van mijn buikpijn is bekend: PDS

Prikkelbare Darm Syndroom, wat is het en hoe verminder je de klachten?

Geplaatst op 7-1-2018

Zoals jullie weten ben ik met Knap gezond begonnen omdat ik vanaf 2014 last kreeg van regelmatige buik- en huidklachten. Wanneer ik bepaalde dingen eet, krijg ik na enkele uren vreselijke buikpijn en zit ik een dag later onder de ontstekingen. Daarom ben ik me gaan verdiepen in de effecten van voeding op het lichaam en ben ik afgelopen jaar vegan geworden. Hier reageerde mijn lichaam erg goed op: minder klachten, fitter en een betere huid. Toch waren de buikklachten nog niet helemaal weg. Daarom heb ik nu alle onderzoeken gedaan en weet ik de oorzaak: ik heb Prikkelbare Darm Syndroom.

Wat is Prikkelbare Darm Syndroom?

Prikkelbare Darm Syndroom, oftewel PDS, is de meestvoorkomende darmziekte in Nederland. Maar liefst 1 op de 5 mensen heeft PDS. Het is een aandoening die zich uit in buikpijn, buikkrampen, een opgeblazen buik, diarree of verstopping, terwijl er geen aanwijsbare oorzaak is gevonden. Als de buikklachten langer dan 3 maanden aanhouden en de achterliggende oorzaak niet gevonden wordt, is er sprake van PDS. Dat wil niet zeggen dat er helemaal geen afwijkingen in de darmen gevonden kunnen worden. Uit onderzoek is gebleken dat mensen met PDS vaak een andere darmflora hebben, of last hebben van lichte ontstekingen in de darmwand. Hoe ernstig de klachten zijn en hoe vaak ze voorkomen verschilt per persoon. Ook heeft niet iedereen dezelfde klachten.

Wat zijn de klachten bij PDS?

De klachten die bij Prikkelbare Darm Syndroom kunnen voorkomen zijn:

  • Buikpijn
  • Opgeblazen buik
  • Ernstige buikkrampen
  • Vermindering van de klachten na ontlasting
  • Onregelmatige ontlasting (verstopping, diarree of beide)
  • Andere klachten die voor kunnen komen: moeheid, winderigheid, misselijkheid, meer of minder last van klachten na het eten of na de ontlasting, pijn in de maag of slokdarm, spier- en gewrichtsklachten.

De klachten worden vaak getriggerd door bepaalde voedingsmiddelen of stress. Het verschilt per persoon welke voeding klachten veroorzaakt, maar bij mij is het onder andere koffie, bier, kruiden, melk en ei. De klachten die ik dan voornamelijk krijg is een opgeblazen buik en ernstige buikkrampen. Deze krampen zijn soms zo heftig dat ik even niet kan praten en moet liggen. Stress kan de trigger van de klachten zijn, maar kan de klachten ook verergeren. Verder kan je niet echt voorspellen wanneer je weer last gaat krijgen. Soms heb je een lange tijd helemaal geen last en soms dagelijks een week lang.

Hoe ontstaat PDS?

De oorzaak van Prikkelbare Darm Syndroom is nog niet helemaal duidelijk. Het lijkt erop dat o.a. stress en ongezonde voeding de veroorzakers zijn. Bij PDS zijn je hersenen extra alert voor wat er in de darmen gebeurt. Prikkels in de darmen worden dan direct door de hersenen opgemerkt. In 2014 zat ik in een periode van veel stress en ongezonde voeding, dus goed mogelijk dat dat de oorzaak is geweest. In de winter van 2014 kreeg ik voor het eerst last. Ik weet nog dat ik een salade zat te eten en ik opeens hele heftige buikkrampen kreeg. Zo'n buikpijn had ik nooit eerder gehad. Wel denk ik dat de voedselvergiftiging die ik in de zomer dat jaar in Bulgarije heb opgelopen er iets mee te maken heeft. Het lijkt erop dat mijn darmen en de darmflora zodanig zijn beschadigd, dat ze in combinatie met stress en ongezonde voeding zwak zijn geworden en ik PDS heb gekregen. Maar dat weet je nooit zeker.

Hoe word de diagnose PDS gesteld?

De diagnose PDS kan pas worden gesteld wanneer je je eerst laat onderzoeken op alle andere darmziektes om die uit te sluiten. Er is namelijk geen specifieke PDS test. Daarom moet je eerst laten onderzoeken of er geen sprake is van:

  • Een darmparasiet, -schimmel of -bacterie (ontlastingsonderzoek)
  • Een gluten- of lactoseintolerantie (bloedonderzoek)
  • Een darmontstekingsziekte zoals Colitis Ulcerosa of Ziekte van Crohn (ontlastingsonderzoek, getest op aanwezigheid van calprotectine, een eiwit dat in je ontlasting zit wanneer je ontstekingen in je darmen hebt)

Heb je geen van de bovenstaande ziektes en heb je nog steeds regelmatige buikklachten? Dan word de diagnose PDS vaak gesteld. Dat dit de manier is hoe PDS wordt vastgesteld, zegt mij dat er nog niet heel veel bekend is over PDS.

Wat kan je doen om de klachten te verminderen?

Dan zijn we nu aan gekomen bij het beste gedeelte, namelijk de tips om je klachten te verminderen. Omdat de klachten zo verschillen per persoon, zullen sommige tips beter werken voor de een dan voor de ander, maar dit zijn de tips die worden aangeraden voor mensen met PDS:

Verminder stress

Omdat stress vaak de trigger is voor klachten en klachten ook verergert, is het belangrijk dat je je stresslevels zo laag mogelijk houd. Soms is dat niet anders als je bijvoorbeeld een tentamen of deadline hebt, maar probeer vaker je rust te pakken. Je kan een stuk gaan wandelen wat ook nog eens goed is voor je spijsvertering, maar het is ook verstandig om te bedenken waar de stress vandaan komt en dit te bespreken met een vriend of je huisarts.

Eet gezond

Het is belangrijk dat je volwaardige voeding neemt. Dit betekent een evenwichtig eetpatroon met minstens 3 maaltijden per dag met voldoende oplosbare vezels (vezels uit groente en fruit) en genoeg drinken (minimaal 2 liter). Als je veel voedingsmiddelen laat staan, omdat je bang bent dat deze klachten geven, kan je het best met een diëtist bespreken hoe je toch genoeg voedingsstoffen binnen kunt krijgen.

Beweeg voldoende

6 van de 10 mensen met PDS zeggen dat niet al te inspannende regelmatige beweging de buikpijn en darmklachten vermindert. Als je dagelijks weinig beweegt, probeer dan eens om een stukje te fietsen of te wandelen en kijk wat dit met je klachten doet. Stop niet meteen als je buikpijn krijgt, maar probeer dit langzaam op te bouwen. Ik merk dat 2x per week 1 uur fitness en daarnaast minimaal 30 minuten bewegen goed helpt, maar als ik langer dan 2 uur in de sportschool blijf, begin ik buikpijn te krijgen. Ook krijg ik buikpijn als ik de hele dag zit en niet aan de 30 minuten beweging kom.

Probiotica

Ik heb al het een en ander gelezen over hoe probiotica (goede darmbacteriën in een supplement) bij veel mensen met PDS de klachten vermindert, maar ik wil eerst zelf testen welke probiotica wel en niet werken voor mij! Ik heb namelijk vaker probiotica getest, maar ik heb naar mijn idee nog niet hét probiotica supplement gevonden die voor mij werkt tegen de klachten. De meeste probiotica worden in de maag al gedood door het maagzuur en komen dus nooit levend aan in de darmen waar ze nodig zijn. Ik ga de komende tijd verschillende soorten probiotica testen en laat dan weten welke het beste werkt voor mij en of het überhaupt werkt.

Dit is wat ik tot nu toe weet over Prikkelbare Darm Syndroom! Ik ben blij dat ik nu eindelijk weet wat er aan de hand is en waarom mijn lichaam nu zo anders is dan voor 2014. Ik heb daarvoor altijd alles kunnen eten zonder problemen dus het was voor mij onbegrijpelijk hoe dat zo heeft kunnen veranderen. Nu ga ik me focussen op verdere vermindering van mijn klachten. Er zijn ook een aantal medicijnen die je kunt gebruiken bij PDS-klachten, zoals medicijnen tegen diarree of verstopping of pijnstillers. Op thuisarts.nl staat welke medicijnen je zou kunnen gebruiken. Vraag dit na bij je huisarts! Denk er wel aan dat dit enkel symptoombestrijding is en het niet de bron van het probleem aanpakt. Mijn voorkeur gaat uit naar de natuurlijke manier, maar dat is een eigen keuze! Ik vind het zelf niet fijn om de pijn uit te schakelen met pijnstillers, omdat ik dan ook niet weet hoelang de reactie eigenlijk duurt en of de probiotica of voeding die ik neem iets doet tegen de prikkelbare darm. Ik wil nog wel aan mijn lichaam kunnen blijven voelen wat er aan de hand is en dat schakel je uit als je een paracetamol neemt. Maar als de pijn echt ondraaglijk is neem ik wel gewoon een paracetamol hoor! Zeker als ik op werk ben.

Deel dit artikel


Deze artikelen zijn wellicht ook wat voor jou!

De effecten van een plantbased lifestyle op mijn lichaam

Candida bestrijden met voeding

8 Natuurlijke ontstekingsremmers