Keukenzout vs. Himalayazout

Wat is gezonder?

Geplaatst op 22-2-2017

Zout is een stille moordenaar, is gebleken in de afgelopen jaren. Teveel zout verhoogt je bloeddruk en vergroot het risico op hartaanvallen. Maar hoe zit het dan met verschillende zoutsoorten? Zijn ze allemaal gevaarlijk voor je gezondheid? Suiker heeft immers ook een gezonde- en ongezonde variant. Is dit ook het geval bij zout? Vandaag zet ik twee bekende zoutsoorten tegenover elkaar: keukenzout en Himalayazout. Wat is gezonder en wat maakt de ene zoutsoort gezonder dan de andere?

Keukenzout

Keukenzout, iedereen heeft het wel in huis, maar ik heb de smaak van keukenzout altijd al een beetje raar gevonden. Er zit een nep smaakje aan. Dit komt doordat keukenzout enorm bewerkt is in fabrieken en je het dus niet in de natuur kan vinden. Wanneer zout wordt bewerkt tot keukenzout, worden alle goede mineralen verwijdert en blijft er alleen sodium over, maar mineralen hebben elkaar nodig om in balans te blijven. Dus wanneer je alleen sodium binnenkrijgt, ontstaat er een disbalans in andere mineralen wat ervoor zorgt dat je organen minder goed kunnen functioneren. Zo kan een disbalans in mineralen invloed hebben op je nieren, maar ook op de ontgiftiging van je lichaam, omdat gifstoffen niet meer goed kunnen worden afgevoerd en deze dus in je lichaam blijven ophopen.

Daarnaast hebben bewerkte voedingsmiddelen een geheel andere werking op je lichaam dan wanneer ze natuurlijk zijn. Je lichaam kan niet goed omgaan met bewerkte voedingsstoffen, omdat deze stoffen niet worden herkend door je lichaam en het dus lichaamsvreemde stoffen zijn. Omdat keukenzout bewerkt is, verhoogt het je bloeddruk waardoor je hart en bloedvaten onder druk komen te staan. Dit kan op de lange duur zorgen voor hart- en vaatziektes en hartaanvallen. Ook worden er chemische stoffen aan keukenzout toegevoegd, zodat het zout niet bij elkaar kleeft. Als je kijkt naar de ingrediënten op het pakje keukenzout hieronder, zie je inderdaad dat het niet alleen zout is, maar dat er ook chemische toevoegingen in zitten.

Natuurlijk zout kleeft altijd bij elkaar waardoor er grove korrels ontstaan, zoals je kunt zien aan himalaya- en zeezout. Zout hoort van nature grove korrels te vormen, dus als je de fijne korrels van keukenzout ziet, weet je al dat er chemische stoffen aan zijn toegevoegd. Deze chemische stoffen zijn giftig en hebben een nadelige werking op onder andere je spijsvertering, nieren en lever. Er zit zelfs aluminium in keukenzout! Dit is een lichaamsvreemde stof, dus ook deze heeft een nadelige werking op je gezondheid. Het zorgt onder andere voor meer gifstoffen in je lichaam en het schijnt zelfs het risico op dementie te verhogen.

Himalayazout

Himalayazout is een lichtroze zoutsoort uit het Himalayagebergte. Deze en andere natuurlijke zoutsoorten zoals zeezout, zijn dus wel te vinden in de natuur. Deze zoutsoorten worden niet bewerkt en bevatten dus nog alle goede mineralen die je lichaam nodig heeft voor belangrijke functies. Zo hebben topsporters mineralen hard nodig om goede prestaties te kunnen leveren en hun spieren in optimale conditie te houden. Daarnaast heeft natuurlijk zout ook een reinigende werking op je longen. Wanneer je frisse zeelucht inademt, zorgen de mineralen in zeezout ervoor dat je luchtwegen van binnen worden gereinigd. Dit is dus super als je lastig kunt ademen. Als je kijkt naar de ingrediënten van het bergzout hieronder, zie je dat het 100% bergzout is en dat de korrels grof zijn. Geen chemische toevoegingen dus!

Nog een goede eigenschap van natuurlijk zout is dat het de pH van je lichaam in balans brengt. De pH is de zuurgraad van je lichaam. Wanneer deze zuurgraad in balans is, is je lichaam veel beter bestand tegen ziektes en bacteriën. Daarnaast droogt natuurlijk zout schimmels in je lichaam uit. Nu hoor ik je denken: wat, schimmels? Ja, er kunnen schimmels ontstaan in je lichaam, mede omdat je lichaam warm en vochtig is. In mijn vorige artikel over mijn haat en liefde voor suiker had ik het over de Candidaschimmel die je op kan lopen door teveel suiker te consumeren. Tevens is suiker ook de voedselbron van de Candida, dus hoe meer suiker je consumeert, hoe groter de schimmel wordt. Gelukkig kan je deze schimmel zelf doden op meerdere natuurlijke manieren, dus zonder medicijnen. Een manier is door meer natuurlijk zout toe te voegen aan je voedingspatroon. Je kunt bijvoorbeeld een beetje himalaya- of zeezout toevoegen aan een flesje water en dit op drinken of je kan het gewoon aan je maaltijden toevoegen. Een beetje is echt al voldoende, dus ga niet helemaal los met natuurlijk zout want dat is natuurlijk ook niet goed.

Tot slot zorgt natuurlijk zout ook voor ontspanning. Vaak hoor je dat magnesium een mineraal is wat voor ontspanning zorgt, maar eigenlijk is het een combinatie van mineralen, die terug te vinden is in natuurlijk zout. De ontspannende werking van dit mineralenpakket zorgt dus ook voor een betere nachtrust.

Dus wat is gezonder? Duidelijk Himalayazout! Maar ook andere natuurlijke zoutsoorten zoals berg- en zeezout. Waar je natuurlijk zout aan kan herkennen is de grove korrels en de ingrediënten. Het zout moet 100% zout zijn, zonder andere stoffen. Ook staat het vaak op de verpakking om wat voor zout het gaat. Persoonlijk vind ik keukenzout ook helemaal niet lekker, dus ik zou het nooit toevoegen aan mijn maaltijden. Himalayazout kan daarentegen echt een maaltijd op smaak brengen. Ik strooi vaak wat Himalayazout over mijn avocadotoast en ik voeg het toe wanneer ik aardappelen, rijst of pasta kook. Keukenzout kunnen we best missen toch? Met al die andere zoutsoorten die zoveel lekkerder zijn?

Wat is jouw lievelingszoutsoort en waar voeg je het aan toe?

Bron: Dr. Josh Axe (doctor of natural medicine)

Deel dit artikel


Deze artikelen zijn wellicht ook wat voor jou!

Aspartaam vs. suiker

Natural flavouring

5 Budgetproof superfoods