Mijn haat-liefde verhouding met suiker

Hoe stop je suikerverslaving?

Geplaatst op 8-2-2017

Lieve suiker, je bent ontzettend fijn en je bent er altijd voor me, maar aan onze relatie moet een eind komen. Waarom? Omdat ik het nooit kan laten bij één oreo en suiker nare dingen doet met mijn lichaam. Suiker is verslavend en niet zo'n beetje ook. Uit een studie van de James Cook Universiteit in Australië blijkt dat suiker zelfs verslavender kan zijn dan cocaïne. Opzich is verslaving niet zo erg, als suiker gezond was, maar helaas is suiker geen lieverdje. Sommige mensen zijn gezegend met een liefde voor hartige snacks, maar de meesten kunnen niet zonder zoetigheid. Daarom leg ik vandaag uit welke suikers goed en slecht zijn en hoe je van je suikerverslaving af kunt komen! Ik ben er al eens vanaf gekomen, maar nu doe ik het opnieuw, met jou samen.

Oke, ik stop niet 100% met suiker, maar ik ga geen slechte suikers meer in huis halen vanaf nu. Dat brengt me gelijk op mijn eerste punt: wat zijn goede en slechte suikers?

Wat zijn goede en slechte suikers?

Lang verhaal kort: geraffineerde suiker is slecht en natuurlijke suiker heb je nodig en is gezond, mits je het met mate tot je neemt. Geraffineerde suiker is suiker dat is bewerkt om de witte kleur, neutrale smaak en de lange houdbaarheid te verkrijgen. Door het raffineren worden de goede stoffen uit de suiker gehaald die je lichaam nodig heeft om suiker goed te kunnen verwerken. Ongeraffineerde suiker bevat vezels, mineralen, enzymen en vitaminen. Deze stoffen heb je nodig om suiker goed te kunnen verteren. Bij het raffineren worden deze stoffen uit suiker gehaald, waardoor je lichaam uit zijn eigen reserves stoffen moet halen. Reserves die bedoeld waren om je immuunsysteem goed werkend te houden. Als je geraffineerde suiker eet, moet je lichaam deze reserves gebruiken voor het verwerken van suiker. Hierdoor raakt je immuunsysteem verzwakt en krijg je last van hormoonschommelingen. Ongeraffineerde (= natuurlijke) suiker is dus de good guy. Dit zit onder andere in fruit, dadels, tomaten en dat soort onbewerkt voedsel! Geraffineerde suiker zit in bewerkte voedingsmiddelen zoals koek, snoep, taart, ijs, maar ook sauzen, broodbeleg, klaargemaakte pakjes en zakjes! Zelf je maaltijden vers bereiden is dus de beste manier om grip te hebben op je suikerinname. Gebruik hiervoor puur onbewerkt voedsel zoals groente, fruit, noten, rijst en aardappels! Dit is ook de reden waarom ik s'middags vaak een warme maaltijd maak met groente en rijst of een salade.

Mijn haat en liefde voor suiker

Volgens mij hoef ik niemand te vertellen dat suiker gewoon super lekker is. Maar het punt is dat ik gewoon geen portiecontrole heb. Vooral oreo's vind ik lastig, omdat dat zo'n beetje het enige koekje is wat ik kan eten door mijn 48 voedselallergieën. Oreo bevat namelijk geen melk en ei. Ik kan het nooit bij één oreo laten, ik moet de hele rol eten als ik eenmaal begonnen ben. Dit komt doordat het verslavend is, maar ik geloof ook dat sommige mensen sneller verslaafd raken dan anderen. Na het eten van zo'n hele rol heb ik een mega suikerdip, zie ik dat mijn huid er slecht op gaat en voel ik me zwakjes. Ik heb zo'n hekel aan dat gevoel! Dit brengt me op het volgende punt: wat doet suiker dan precies met je lichaam?

Gevolgen van suiker op je lichaam

Suiker heeft enorm veel nadelen voor je gezondheid, maar dit zijn de grootste nadelen:

Verzwakt immuunsysteem

Zoals ik eerder al noemde bevat geraffineerde suiker dus geen gezonde stoffen die je lichaam helpen suiker goed te verwerken. Daardoor gaat je lichaam zijn eigen reserves uitputten om suiker goed te kunnen verwerken, wat ten koste gaat van je immuunsysteem. En een verzwakt immuunsysteem = vatbaar voor bacteriën, virussen en ziektes. Hierdoor ben je dus ook vatbaar voor huidproblemen, want die worden onder andere veroorzaakt door bacteriën.

Vermoeidheid, depressiviteit & schimmels in je lichaam

Daarnaast zorgt het eten van geraffineerde suiker voor een verstoorde bloedsuikerspiegel. Suikers en andere geraffineerde producten zoals wit brood en witte pasta zorgen voor een snelle verhoging van de bloedsuikerspiegel. Dit geeft een energiek gevoel. Daarom vraagt je lichaam om suiker als je je moe voelt. Wanneer de bloedsuikerspiegel snel omhoog gaat, neemt het lichaam noodmaatregelen om de bloedsuikerspiegel te verlagen. Als je vaak geraffineerde producten eet, zoals witte suiker, gaat het lichaam op een gegeven moment te hard werken om de bloedsuikerspiegel omlaag te krijgen. Dit veroorzaakt een verstoring in je lichaam en kan voor een heleboel klachten zorgen waaronder vermoeidheid, depressiviteit en Candida. Candida is een schimmel die begint in je darmen en zich daar verspreidt. Suiker is de voedselbron van Candida, dus hoe meer suiker je eet, hoe groter de schimmel wordt. De schimmel verzwakt je immuunsysteem weer en voila een vicieuze cirkel van ongezondheid en schimmelgoorheid.

Meer vetopslag

Suiker zorgt voor een piek in je bloedsuikerspiegel, die weer naar beneden gehaald moet worden door insuline, het vetopslaghormoon. Als insuline te vaak in actie moet komen, wordt er vet opgeslagen in je lichaam, met name rond je buik. Simpeler kan ik het niet uitleggen.

Hormonale klachten

Wanneer je lichaam teveel insuline produceert, worden andere hormonen ook uit balans gebracht. Hierdoor raken allerlei processen in je lichaam verstoord, wat kan zorgen voor huidproblemen, vermindering van je libido en andere hormoongerelateerde klachten.

Diabetes 2

Diabetes 2 is een van de snelstgroeiende ziektes op dit moment. Deze ziekte kan je krijgen als je regelmatig veel suiker eet en is dus makkelijk te voorkomen mits je op je voeding let.

Hoe je suikerverslaving stopt

Haal geen geraffineerde suiker in huis!

Heel flauw, maar deze tip werkt nog steeds het allerbest! Als je het niet in huis hebt, kan je het ook niet eten, simpel zat. Haal zoete snacks in huis die wel gezond zijn, zoals fruit, dadels, noten, gedroogde banaan of ander gedroogd fruit. Eigenlijk is het beter om ook je natuurlijke suikerinname wat te beperken, omdat je dan sneller af kunt kicken van je suikercravings. Maar doel in ieder geval op onbewerkte pure voeding als snack.

Wees bewust over je emoties

Heel vaak eten mensen suiker omdat ze niet lekker in hun vel zitten en het weg willen eten met iets lekkers. Wanneer je suiker proeft, maakt je brein het gelukshormoon dopamine aan. Hierdoor voel je je gelukkig en raak je ontspannen. Daarom vinden we het zo fijn om suiker te eten als we ons niet goed voelen. Door bewust na te denken over wat je voelt, kan je betere snackkeuzes maken. Wees sterker dan je verleidingen.

Eet gezond & vullend voedsel

Wanneer je honger hebt, grijp je ook sneller naar iets zoets, omdat die suikers lekker snel opgenomen kunnen worden. Zorg er dus voor dat je nooit lange tijd met een hongergevoel rond loopt en kies voor gezond en vullend voedsel. Voorbeelden hiervan zijn havermout, fruit, rijst, aardappels, bonen (zoals kidneybonen), speltbrood en avocado's. Met name vezels en eiwitten geven je een verzadigd gevoel waardoor je minder snel honger zult krijgen.

So you know what to do! Het is in het begin vooral lastig, maar na een tijdje zullen je smaakpapillen veranderen en is je suikerverslaving weg. Je zult geen behoefte meer hebben aan suiker. Aan mezelf merk ik dat vaak wanneer ik terug kom van vakantie waar ik vooral hartige dingen eet. Thuis heb ik dan geen zin meer in zoetigheid, tot ik weer die rol oreo's open trek.. Maar dat gaan we nu niet meer doen!

Wie gaat de strijd samen met mij aan? :)

Bron: Suikerwijzer

Deel dit artikel


Deze artikelen zijn wellicht ook wat voor jou!

Mijn tips tegen acné

Tips tegen ongezonde trek

5 Budgetproof superfoods