Quinoa vs. rijst

Wat is het verschil?

Geplaatst op 22-4-2018

Quinoa wordt steeds populairder. Vooral foodies maken graag gebruik van deze voedzame zaadsoort die je op vele manieren in een gezond voedingspatroon kan toepassen. Je kunt het door je salade gebruiken, maar ook als ontbijt, door koekjes en als vervanging van rijst, want daar heeft het best iets van weg. Toch zal een echte rijst liefhebber niet altijd blij zijn als zijn portie witte rijst wordt vervangen door quinoa. De smaak is wat aardser en minder neutraal dan de smaak van rijst. Wat zijn redenen om rijst wel of niet door quinoa te vervangen?

Quinoa bevat minder koolhydraten

Steeds meer mensen eten koolhydraatarm om te voorkomen dat ze buikvet ontwikkelen. Rijst bevat behoorlijk wat snelle koolhydraten waardoor het niet binnen een koolhydraatarm dieet past. Quinoa bevat minder koolhydraten. In een portie van 100 gram zitten 21,3 gram koolhydraten, terwijl dezelfde portie witte rijst 28,17 gram koolhydraten levert. Met dezelfde hoeveelheid zilvervliesrijst krijg je 25,58 gram koolhydraten binnen. Ook bevat quinoa meer langzame koolhydraten waardoor het eten ervan een minder snelle stijging van de bloedsuikerspiegel tot gevolg heeft. Als je af wilt vallen is dat van groot belang voor je vetverbranding. Ook als je diabetes hebt krijgt quinoa daarom de voorkeur boven rijst.

Quinoa is rijker aan antioxidanten

Rijst en quinoa zijn beiden glutenvrij waardoor de meeste mensen er goed op reageren. Toch bevat quinoa meer voedingsstoffen. Waaronder gezonde antioxidanten die schadelijke vrije radicalen bestrijden. Zo helpt dit pseudo-graan je cellen gezond te houden. Rijst heeft dit vermogen niet waardoor het voor je gezondheid aantrekkelijker is om quinoa te eten.

Quinoa bevat meer en volledige eiwitten

Quinoa bevat bijna twee keer zoveel eiwitten als rijst. Bovendien zijn het volledige eiwitten die in quinoa te vinden zijn. Hiermee geef je je lichaam alle gezonde aminozuren, zonder dat je een dierlijke eiwitbron nodig hebt. Zeker als je vegetarisch bent of als je erg weinig vlees eet, doe je er daarom goed aan om regelmatig quinoa te eten.

Quinoa kan je helpen afvallen

Helpt quinoa je snel afvallen? Als je er veel van eet niet. Met mate kan het je afslankproces zeker ondersteunen. Dat komt omdat quinoa naast eiwitten veel vezels levert. Daardoor geeft het je langdurig een verzadigd gevoel, wat prettig is als je af wilt vallen. Dit vermindert de kans op ongezond snacken tussen de maaltijden door. Rijst heeft dit voordeel niet omdat het minder vezels bevat. Een ons gekookte witte rijst bevat slechts 0,4 gram vezels, bruine rijst 1,6 gram en quinoa 2,8 gram. Dat is behoorlijk wat meer.

Quinoa bevat meer betaïne

Betaïne is een stofje dat je lichaam nodig heeft voor een goede leverwerking en voor ontgifting. Ook helpt het om aderverkalking, beroertes, vaatziekten en botontkalking tegen te gaan. Quinoa bevat maar liefst 390 milligram betaïne per 100 gram en is dus heel gezond voor je hart en bloedvaten. Dezelfde hoeveelheid bruine rijst bevat slechts 0,43 milligram van deze gezonde stof.

Conclusie

Voor je gezondheid doe je er in vele opzichten goed aan om rijst te vervangen door quinoa. Maar natuurlijk wil je ook lekker eten. Hou jij erg van witte rijst? Af en toe een lekkere maaltijd met een schepje witte rijst moet zeker kunnen!

Dit artikel is geschreven door gastblogger Anita Mulderij, Voedingsdeskundige www.jasperalblas.nl.

Deel dit artikel


Deze artikelen zijn wellicht ook wat voor jou!

Quinoasalade met vegan mozzarella

Chiapudding met mango

Riskeren veganisten een eiwittekort?