Simple Green smoothie

Versterkt immuunsysteem en helpt bij afvallen

Geplaatst op 13-3-2016

I know what you're thinking: gadverdamme gaat ze dat drinken? Deze frisse smoothie is veel lekkerder dan je denkt! Ik maak hem bijna dagelijks omdat hij supersnel gemaakt is en je maar een paar ingrediënten nodig hebt. Wil je een zuivere en stralende huid, probeer je af te vallen, wil je je lichaam detoxen of wil je gewoon fitter in je vel zitten? Dan is deze smoothie een echte aanrader voor jou!

Ingrediënten

Voor ongeveer 750 ml sap:

  • 400 ml (verse) sinaasappelsap
  • 1 volle hand verse spinazie
  • 1/2 komkommer
  • 1 theelepel spirulinapoeder

Bereiding: snijd de komkommer in stukjes en gooi alles simpelweg in de blender!

Je kunt twee van deze mason jars vullen met 750 ml sap.

Voordelen van deze ingrediënten

Sinaasappel

In 130 gram sinaasappel zit 116% van de Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid (ADH). Naast de grote hoeveelheid vitamine C zit er ook veel vitamine A, vitamine B1, kalium, calcium, vezels en anti-oxidanten in sinaasappels. Anti-oxidanten beschermen het lichaam tegen aanvallen van vrije radicalen (agressieve zuurstofdeeltjes die schade aanbrengen tot diep in de cellen van het lichaam). De voordelen van sinaasappels op een rijtje:

  • Goed voor de huid: vitamine C maakt lichaamsweefsel sterk, bevordert de wondgenezing en beschermt je huid tegen invloeden van buitenaf.
  • Voorkomt bepaalde vormen van reuma.
  • Beschermt tegen kanker: kanker kan ontstaan door vrije radicalen die schade richten aan het DNA. Vitamine C en de fytonutriënten van de sinaasappel zorgen ervoor dat vrije radicalen worden afgevoerd uit het lichaam. Ziektes krijgen zo minder kans en je immuunsysteem wordt sterker. Wel is uit wetenschappelijk onderzoek gebleken dat kunstmatige vitamine C in vitaminepillen en allerlei drankjes, geen bescherming biedt voor het DNA.
  • Beschermt tegen hartaanvallen: vitamine C voorkomt namelijk de hechting van cholesterol aan de vaatwanden.
  • Voorkomt bloedarmoede: vitamine C helpt je lichaam bij het opnemen van ijzer uit voedsel.
  • Houdt bloedsuikerspiegel stabiel: dit is vooral van groot belang voor Diabetespatiënten. De fructose (natuurlijke vruchtensuiker) voorkomt dat mensen een hoge bloedsuikerspiegel krijgen na het eten.

Spinazie

Spinazie is een van de gezondste groenten omdat het veel krachtige gezondheidsvoordelen bezit:

  • Goed voor de huid: De grote hoeveelheid vitamine A zorgt voor een gezonde, stralende huid.
  • Tegen bloedarmoede en uitputting: door het hoge ijzergehalte wordt meer hemoglobine in het bloed geproduceerd, wat weer gebruikt wordt om zuurstof te transporteren door het lichaam. Hierdoor kan je langer bewegen, voel je je minder moe en overwin je uitputting en bloedarmoede.
  • Beschermt gezichtsvermogen: de anti-oxidanten luteïne en zeaxanthine die van nature in spinazie voorkomen beschermen je ogen tegen staar en andere stoornissen.
  • Verlaagt de bloeddruk: de peptiden in spinazie remmen de angiotensine I-converterende enzymen wat voor een verlaagde bloeddruk zorgt.
  • Beschermt tegen kanker: de anti-oxidanten werken als preventie tegen kanker.
  • Bevat veel vitamine K: essentieel voor vele lichaamsfuncties zoals het onderhouden van gezonde botten. Ook helpt het tegen verkalking.
  • Ondersteunt immuunsysteem en zenuwstelsel: door de grote hoeveelheid vitamine C.
  • Tegen ontstekingen en zwellingen: daardoor is het onder andere goed voor mensen met acné.
  • Ideaal voor verliezen of beheren van gewicht: omdat spinazie laag in calorieën en hoog in voedingswaarde is.

Komkommer

Komkommer is een van mijn favoriete groenten vanwege de frisse smaak en de vele gezondheidsvoordelen zoals:

  • Hydrateert en vult dagelijkse vitamines aan: komkommer bestaat voor 95% uit water, wat ervoor zorgt dat het lichaam wordt gehydrateerd. Daarnaast helpt water bij het afvoeren van gifstoffen.
  • Beschermt tegen kanker: komkommers bevatten lariciresinol, pinoresinol en secoisolariciresinol. Deze drie lignanen blijken uit onderzoek de kans op kanker te verminderen.
  • Tegen een slechte adem: neem een schijfje komkommer en druk het 30 seconden tegen je gehemelte met je tong. De fytochemicaliën doden de bacteriën in je mond, die verantwoordelijk zijn voor de slechte adem!
  • Goed tegen katers: eet een paar schijfjes komkommer voordat je naar bed gaat om een kater/hoofdpijn te voorkomen. Komkommers bevatten goede suikers, B-vitamines en elektrolyten om vele essentiële voedingsstoffen aan te vullen, waardoor je kater minder erg zal zijn.
  • Goed voor gewichtsverlies en spijsvertering: ze bevatten weinig calorieën en veel water waardoor komkommers ideaal zijn voor mensen die willen afvallen. Het water en de vezels bevorderen de spijsvertering waardoor het lichaam de gifstoffen snel kan wegspoelen. Komkommers zijn daardoor ook goed tegen chronische verstopping.
  • Verhelpt diabetes, verlaagt cholesterol en reguleert bloeddruk: komkommer bevat een hormoon dat de alvleesklier nodig heeft om insuline te produceren. Dit is goed voor diabetici. Daarnaast helpen de sterolen het cholesterolniveau te verlagen. Ook bevatten komkommers veel kalium, magnesium en vezels. Deze helpen de bloeddruk te reguleren.
  • Bevordert gezondheid van de gewrichten: de silica in komkommers versterkt het bindweefsel wat de gezondheid van de gewrichten bevordert. Wanneer je komkommer met wortelsap mengt kan het pijn van jicht en artritis verlichten doordat het niveau van urinezuur wordt verlaagd.

Spirulina

Dit is een blauwgroene zoetwater plant uit hawaii. Spirulina en chlorella zijn tegenwoordig de meestbesproken superfoods. Spirulina is het perfecte superfood om je lichaam mee te detoxen en tegelijkertijd meer spiermassa te kweken! Hieronder alle redenen om vandaag nog te beginnen met spirulina:

  • Detoxt lichaam: met name zware metalen zoals arseen kunnen effectief uit het lichaam verwijderd worden met spirulina. In India en Bangladesh bevat het drinkwater een hoog arseengehalte. Daardoor komt er in beide landen veel chronische arseenvergiftiging voor, waar jaarlijks vele mensen aan sterven.
  • Dood Candida: Candida is een schimmel die de grootste veroorzaker is van auto-immuunziektes tegenwoordig. Elk lichaam bezit de ongevaarlijke Candidagist, maar wanneer je veel suiker en onnatuurlijk voedsel eet kan die gist zich ontwikkelen tot de Candidaschimmel die je darmen aantasten. Spirulina stimuleert de groei van goede bacteriën die voorkomen dat de schimmel verder groeit. Daarnaast versterkt spirulina je immuunsysteem zodat je lichaam weer sterk genoeg wordt om tegen de Candida te vechten.
  • Beschermt tegen HIV/AIDS: in Japan, Korea en Chad komt relatief weinig HIV/AIDS voor. Een verklaring daarvoor is dat de mensen daar veel algen eten. Uit onderzoek blijkt dat spirulina het HIV virus kan voorkomen en stabiliseren.
  • Beschermt tegen kanker: spirulina bevat namelijk een krachtige anti-oxidant.
  • Versnelt afvallen en spierherstel: spirulina bevat enorm veel eiwitten die de vetverbranding stimuleren en je spieren herstellen. Ook geven de eiwitten je een vol gevoel zodat je minder snel weer gaat eten. Om hier het maximale uit te halen wordt er aangeraden om spirulina s'ochtends of s'middags te consumeren in plaats van s'avonds.
  • Vermindert allergische klachten: spirulina remt ontstekingen die allergische reacties veroorzaken. Zo werkt spirulina zeer effectief tegen de jeuk, een loopneus of niezen.
  • Verlaagt de bloeddruk.
  • Verlaagt cholesterol.
  • Verlaagt de kans op beroertes.
  • Geeft een energieboost.

Ik gebruik spirulina in poedervorm. Je kunt deze potjes gewoon kopen in de supermarkt bij de gezondheidsafdeling. Ik voeg vaak een schepje spirulina toe aan mijn smoothies of aan mijn zelfgemaakte pannenkoekenmix. Het ziet er vies uit maar je proeft het haast niet!

En check even die voedingswaarde! Super voor de fanatieke sporters onder ons vanwege de grote hoeveelheid eiwitten. 100 Gram spirulinapoeder bevat al 65,9 gram eiwitten!

Dus, het feit dat deze smoothie er gewoon niet uit ziet lijkt me geen reden om het niet te drinken. Het smaakt veel lekkerder dan het eruit ziet, trust me :)

Bron: Dr.Axe (Natuurgeneeskundige)

Deel dit artikel


Deze artikelen zijn wellicht ook wat voor jou!

Manieren om te detoxen

Vegan bananenbrood

Natural Flavouring