Tips tegen ongezonde trek

Maak afvallen makkelijker!

Geplaatst op 8-4-2016

Yeah I see you, eating that cupcake! We kennen het allemaal, ongezonde trek. Zeker wij vrouwen! Toch is er veel aan te doen. Daarom heb ik hier dé tips tegen ongezonde trek. Maakt het afvallen toch een stuk makkelijker!

Haal alleen gezonde dingen in huis

Als je alleen gezonde dingen in huis haalt, valt er ook niks te graaien in die snoepla! Ik heb altijd magere yoghurt en -kwark, (diepvries)fruit, komkommers, tomaatjes, bananen, dadels, sinaasappels, cashewnoten, amandelen en dergelijke in huis. Makkelijk, snel en gezond! Zoek naar groente, fruit, gedroogd fruit en noten.

Drink veel water en groene thee

Water en groene thee boosten je metabolisme waardoor je sneller vet verbrand. Ook zit je veel voller als je veel drinkt, dus heb je minder honger! Ik drink 2 a 3 liter per dag. Ik zorg ervoor dat ik altijd mijn waterfles bij me heb, zodat ik makkelijk aan die 3 liter water per dag kom.

Maak er een lifestyle van, geen dieet

Wil je langdurige resultaten? Maak er dan geen dieet van! Dit hou je vaak maar kort vol waardoor je al snel weer terugvalt in je oude patroon. Zorg ervoor dat je gewend raakt aan het eten van gezond en onbewerkt voedsel. Gezond eten kan heel makkelijk en lekker zijn! Neem bijvoorbeeld mijn vegan protein pancakes! Wanneer je een tijd alleen maar gezond en onbewerkt voedsel eet zal je merken dat je niet eens meer zin hebt in die ongezonde dingen! Dit werkt al helemaal goed bij suikerverslaving. Geraffineerde suiker kan je vergelijken met verslavende drugs. Je lichaam vraagt continu om meer suiker. Als je een tijd stopt met geraffineerde suiker, zal je merken dat deze trek snel verdwijnt!

Vermijd suiker en zetmeel

Zoals ik bij de vorige tip al zei: suiker is gevaarlijk. Suiker en zetmeel leiden tot schommelingen in de bloedsuikerspiegel, waardoor je opeens hele erge ongezonde trek kunt krijgen. Probeer eens een maand geen slechte suikers en producten met zetmeel te eten. Dus minder deegwaren, koekjes en snoepjes en dergelijke. Eet in plaats daarvan fruit of zoet je eten met honing of stevia als je zin hebt in wat zoets! Je zult echt het verschil merken. Ik was een paar jaar geleden ook suikerverslaafd en nu eet ik nooit meer koekjes of snoepjes! Ik denk 3 dropjes per jaar haha!

Eet veel vezels en eiwitten

Vezels en eiwitten geven je een vol gevoel. Zorg er dus voor dat je veel vezels en eiwitten in je voedingspatroon opneemt!

Poets je tanden vaker

Door je tanden te poetsen krijg je een fris gevoel in je mond en voel je je vaak fitter, zodat de trek verdwijnt. Bovendien smaakt eten minder lekker vlak na het tandenpoetsen. Ben jij vooral een avondsnoeper? Poets je tanden dan meteen na het avondeten om de ongezonde trek s'avonds te voorkomen! Vaak drink je dan alleen nog maar water in de avond omdat je anders weer je tanden moet poetsen.

Ga iets doen

Trek ontstaat vaak door verveling. Als je op de bank tv ligt te kijken heb je veel vaker trek omdat je niks aan het doen bent en je al dat lekkere eten op tv ziet. Ga iets anders doen zodat je niet meer denkt aan eten!

Eet regelmatig

Door je maaltijden goed over de dag te verdelen en op vaste tijdstippen te eten, komt je lichaam in balans. Als je een maaltijd overslaat of te laat eet, zal je merken dat je veel meer zin hebt in ongezonde trek. Je wilt meer eten (en vaak ongezond) om de calorieën in te halen.

Probeer je geld thuis te laten

Als je vaak met de trein reist weet je hoe moeilijk het is om al dat lekkers van de Kiosk en AH to go te weerstaan. Je staat op je trein te wachten en ziet iedereen staan met lekkere saucijzenbroodjes.. Pff! Daarom laat ik mijn geld thuis zodat ik niks kan kopen. Simpel!

Neem je eigen eten mee

Als je je geld thuis laat, moet je natuurlijk wel je eigen eten meenemen! Maak dit de avond van te voren of s'ochtends. Mijn voorkeur gaat uit naar rijst en groente of een salade, maar af en toe neem ik wel eens brood mee met zalm, tonijn, hummus of geitenkaas. Wel volkorenbrood of speltbrood! Wit brood is geen optie guys!

Honger jezelf nooit uit. Dat doe ik ook niet! Ik eet zelfs ontzettend veel. Aan 1 bord pasta heb ik vaak niet eens genoeg haha! Wel volkorenpasta met zelfgemaakte tomatensaus natuurlijk. Die voorverpakte sausjes zijn al jaren geleden de deur uit gegaan. Het is vooral belangrijk dat je alle ongezonde / bewerkte producten vervangt door gezonde voeding. Sporten en simpel en gezond eten, that's all you have to do! Jij kan dit!

Deel dit artikel


Deze artikelen zijn wellicht ook wat voor jou!

Tips voor gezond afvallen

Hoe krijg je een platte buik?

10 Foodhacks om af te vallen