Tips tegen stress

Wat doet stress met je en hoe ontkom je eraan?

Geplaatst op 11-9-2016

Stress is eigenlijk nergens goed voor. Naast dat het niet goed is voor je mentale gezondheid, kan het soms ook effect hebben op je fysieke gezondheid. Stress kan voor nare lichamelijke klachten zorgen. Iedereen heeft wel eens stress, de een wat meer dan de ander. Je moet er zelf altijd achter zien te komen wat voor jou goed helpt tegen stress. Ik heb vast wat tips voor je die jou wellicht kunnen helpen! Voor mij werken ze in ieder geval super.

Wat stress met je lichaam doet

Wanneer je stress hebt, versnelt je hartslag, spannen je spieren zich aan en wordt je ademhaling sneller en dieper. Stress kan je hebben vlak voor een examen, een sollicitatie, op je werk als je het druk hebt of als er bijvoorbeeld thuis problemen zijn. Stress zorgt ervoor dat je extra alert kunt reageren of geconcentreerd kunt werken. Deze spanning is gezond en normaal, mits het weg gaat na de gebeurtenis. Als de spanning te lang aanhoudt en je je niet meer kunt ontspannen is het ongezond. Je kunt dan klachten krijgen die ervoor kunnen zorgen dat je lichaam overbelast of uitgeput raakt. Voorbeelden van deze klachten zijn: haaruitval, rugpijn, hoofdpijn, gewrichtsklachten, vermoeidheid, pijn in de borst, pijn in de armen of benen, duizeligheid en buikpijn. Als je hier verkeerd mee omgaat, kunnen deze klachten uiteindelijk leiden tot bijvoorbeeld een burn-out.

Mijn tips tegen stress

Ik ben natuurlijk geen arts, maar ik heb wel mijn eigen om mezelf te ontspannen!

Ga sporten

Wanneer je sport, komt er endorfine vrij in je lichaam. Dit is een stofje die je gelukkig maakt. Endorfine komt ook vrij wanneer je chocolade eet, alleen is dat natuurlijk een minder gezonde optie tegen stress. Ook kan je je woede / verdriet goed kwijt in sport. Zit je er even doorheen? Bijt dan even door en ga naar je sportschool of ga hardlopen! Het zal je echt enorm helpen, hoe erg je er ook tegenop ziet.


Doe yoga

Eerst was ik nooit zo van de yoga. Ik vond het wat te zweverig en te langzaam gaan, maar eigenlijk moet je het niet zien als sport. Het is meer een ontspanningstechniek. Je lichaam en hoofd staan helemaal in contact met elkaar en dat brengt je in een soort rusttoestand. Zit je niet bij een sportschool of wil je het gewoon zelf thuis doen (of buiten)? Dan raad ik het boekje Easy Yoga aan! Hier staan kracht- en ontspanningsoefeningen in, die bedoeld zijn voor beginners, maar ook voor ervaren yogi's! Ik heb dit boekje een tijd terug kado gekregen en ik ben er zo blij mee!


Pak een sauna / stoomcabine

Ik duik op zondag vaak de stoomcabine in na het fitnessen. Bij Sportcity kan je gratis gebruik maken van de sauna, stoomcabine en zonnebank als je lid bent. Het is een ideale manier om je spieren te ontspannen na een intensieve workout, maar het werkt ook goed voor je mentale toestand. De warmte maakt je rozig en ontgiftigt je lichaam van afvalstoffen. Daarnaast worden je poriën gereinigd. Altijd als ik uit de sauna of stoomcabine kom, voel ik me als herboren!

Maak gebruik van aromatherapie (of geurkaars)

Ik heb in mijn kamer altijd een paar geurkaarsen en een aroma-lamp staan. Dit is een soort waxinelichthouder met daarboven een holling waar je scentchips of je eigen essentiële olie in kunt doen. Mijn favoriete scentchip-geuren, zijn de geuren van de sweet blend, zoals vanille en kaneel! Je kunt bij De Tuinen je eigen doosje scentchips vullen met geuren naar keuze!

Steek een waxinelichtje aan, zet deze in je aroma-lamp en geniet van de heerlijke geur die vrijkomt! Deze geur ontstaat doordat de olie verdampt. Geuren hebben effect op je gemoedstoestand. Ze doen je vaak herinneren aan bepaalde momenten in je leven. Zoek dus uit welke geuren jou blij maken en welke je doen denken aan leuke dingen. Een aroma-lamp is eigenlijk een goedkopere variant van de aroma-diffuser, wat echt een elektrisch apparaat is. Het is aan jou wat je fijner vindt en mooier vindt staan in je (huis)kamer. Ik vind persoonlijk een aroma-lamp met een kaarsje wat extra gezelligs toevoegen aan mijn kamer.

Zet een kopje thee

De warmte van een kopje thee kan je lichaam helemaal tot rust brengen. Vaak zorgt thee er ook voor dat je beter slaapt. Vooral kamillethee werkt ontspannend en valeriaanthee helpt je beter te slapen. Mijn favoriete thee is de detoxthee van Jacob Hooy.

Doe een gezichtsmasker op

Jezelf pamperen helpt altijd goed om tot rust te komen. Doe je favoriete maskertje op, zet een kaarsje aan en ga rustig liggen. Vaak ruiken maskers ook erg fijn, wat je extra helpt te onspannen. Bij mij werkt de gedachte dat ik iets goeds doe voor mijn huid, erg goed om tot rust te komen. Mijn favoriete masker is nog altijd het groene klei masker van Holland & Barrett (voorheen De Tuinen).

Maak een (avond)wandeling

Beweging in combinatie met de buitenlucht en de natuur kunnen zoveel doen voor je lichaam! Ten eerste komt er endorfine vrij, omdat je beweegt. Ten tweede kunnen de natuur en frisse lucht je echt tot rust brengen. Het voordeel van een wandeling overdag is dat het zonnetje meestal schijnt. Zonlicht is in staat om je gelukkiger te maken én je pakt nog wat Vitamine D mee, wat goed is voor je immuunsysteem. s'Avonds is het ook erg fijn om te wandelen, omdat de lucht wat frisser is, er weinig mensen over straat lopen en het donker is. Laat de hond dus wat vaker uit, het is goed voor je!

Kijk je favoriete serie

Wanneer je een film of serie kijkt, waan je je even in een andere wereld. Ga lekker in bed liggen en kijk je favoriete serie. Zo komt je lichaam weer helemaal tot rust en zal je merken dat je je veel beter voelt na afloop! Mijn favoriete series zijn: Pretty Little Liars, Suits, The Vampire Diaries en Gossip Girl.

Ga (online) shoppen

Shoppen werkt altijd! Het geeft bijna iedereen wel een goed gevoel wanneer je nieuwe kleding koopt! Ben je niet in staat om nu naar de winkels te gaan? Bestel dan een leuk nieuw shirtje online! Ik heb persoonlijk een hekel aan pashokjes en de lange rijen voor de kassa. Dus ik koop mijn kleding liever online.

Luister muziek

Muziek kan je net als geuren echt in een andere gemoedstoestand brengen. Zet je favoriete vrolijke muziek op om je even helemaal af te zonderen van de negativiteit. Als je echt het toppunt van stress bereikt hebt, helpt het vaak om rustgevende meditatiemuziek op te zetten. Natuurgeluiden werken vaak ook goed! Ook als je s'avonds niet in slaap kunt komen. In dat geval zet ik vaak regengeluiden op, want ik kan altijd zo lekker slapen als het regent! Je hebt verschillende gratis Apps waar je deze natuurgeluiden kunt vinden.

Maak je leven overzichtelijk

Agenda's, to do lijstjes en planningen zorgen ervoor dat ik heel georganiseerd blijf. Dit creëert een zekere rust in mijn hoofd, waardoor ik me goed kan focussen op mijn werk en ik veel productiever ben. Dit scheelt zoveel stress! Ik schrijf mijn afspraken in een fysieke agenda en in de agenda van mijn telefoon. Verder maak ik voor elke week een to do lijst met daarin alle dingen die ik die week moet doen (zonder mijn afspraken). Als ik iets af heb, markeer ik deze taak met een marker. Zo hou je een duidelijk overzicht en voorkom je dat je gestresst raakt omdat je nog zoveel moet doen. Als ik aan het einde van de week een volgemarkeerde lijst zie, word ik daar zo blij van!

Ik hoop dat jullie wat aan mijn tips hebben en onthou dat iedereen zijn eigen problemen heeft. Je bent niet alleen! Wat ook altijd helpt is praten met je vrienden of ander mensen die dicht bij je staan. Je hart luchten is altijd goed, ook als zij je niet per direct kunnen helpen. Wat zijn jouw tips tegen stress?

Bronnen: www.psychischegezondheid.nl & www.dokterdokter.nl.

Deel dit artikel


Deze artikelen zijn wellicht ook wat voor jou!

Je hormonen in balans met maca

Tips voor mooi haar

Huidproblemen door voedselallergieën