Tips voor gezond afvallen

Simpele, maar effectieve tips

Geplaatst op 2-3-2016

Snel afvallen, dat willen we allemaal, maar er bestaat jammer genoeg geen quick fix. Wil je graag een strak lichaam deze zomer? Dan moet je dus nu al beginnen! Met deze simpele, gezonde en natuurlijke tips verlies je al een paar kilo binnen een paar weken, en voel je je ook nog eens lekker fit! Ook is het belangrijk dat je er geen dieet van maakt maar een lifestyle. Met deze tips behoud ik al jaren mijn ideale gewicht!

Drink veel water

Dit heb je vast en zeker al een miljoen keer gehoord, maar het is een hele belangrijke. Water spoelt alle afvalstoffen uit je lichaam, verhoogt je metabolisme en geeft je een vol gevoel. Wanneer je veel water drinkt zal je merken dat je hongergevoel veel minder word. Ik drink twee a drie liter water per dag. Tip: doe wat schijfjes citroen of wat diepvriesfruit in je water. Dit geeft een lekkere zoete en frisse smaak!

Geen geraffineerde suiker meer!

Jup, ik weet dat dit een vervelende is. Ik weet hoe moeilijk het is om van je suikerverslaving af te komen. Ik was altijd gek op alles waar suiker in zat, maar suiker is nu eenmaal gif. Het is niet goed voor je lichaam, het voedt slechte bacteriën en schimmels in je lichaam, het is slecht voor je huid en je word er dik en futloos van. Suiker vult ook niet dus je kan eindeloos door blijven eten. Dus, weg met die suikers! Vermijd alle voedingsmiddelen waar suiker in zit:

  • Koek en snoep
  • Cake en taarten
  • Chocolade (chocolade met 70% of meer cacao is wel goed)
  • Suiker in de thee / koffie
  • Broodbeleg met suiker
  • Cruesli
  • Frisdrank, sapjes en chocolademelk
  • Caramel macchiato / frappuccino-achtige drankjes (is meer suiker dan koffie)
  • Alcohol (wordt door je lichaam gezien als pure suiker)

Wanneer je van je suikerverslaving af probeert te komen is dat heel lastig in het begin, maar na een tijdje raak je er aan gewend en voel je je opeens een stuk fitter! Daarnaast zal je zien dat de kilo's er af vliegen. Van de bovenstaande lijst is het enige wat ik af en toe nog consumeer alcohol, maar niet vaak. Meestal drink ik drie wijntjes per week en soms wekenlang niks. Ik heb bijna geen behoefte meer aan suiker nu. Af en toe heb ik wel zin in een lekkere cake of taart maar dan maak ik gewoon een gezonde variant van Rens Kroes!

Vermijd snelle koolhydraten

Snelle koolhydraten zijn koolhydraten die zo snel worden verwerkt dat je lichaam ze behandelt als suiker. Snelle koolhydraten zitten vooral in bewerkte producten. Denk hierbij aan witte bloem, en alle producten die daarmee gemaakt worden:

  • Brood dat niet volkoren is: dus wit brood en stokbrood
  • Niet volkoren pasta
  • Cake, taart en koek

Kies voor volkoren producten en eet kleinere porties koolhydraten. Eet daarnaast eiwitten om ervoor te zorgen dat de koolhydraten langzamer worden opgenomen. Zo voorkom je dat je bloedsuikerspiegel snel stijgt en dat je lichaam suiker omzet in lichaamsvet.

Eet gevarieerd en plantgebaseerd

Varieer in je voeding om alle verschillende voedingsstoffen binnen te krijgen. Eet zoveel mogelijk groente, vers fruit, noten, peulvruchten, zaden, vis, vlees (niet teveel), tofu en vleesvervangers. Eet bijvoorbeeld veel zoete aardappelen, bonen, rijst, kabeljauw, kalkoen en kipfilet. Dit voedsel is lekker en energierijk!

Baseer je voeding zoveel mogelijk op planten. Planten zijn ontzettend gezond, maar we eten ze te weinig. Ze zitten vol voedingsstoffen die essentieel zijn om af te vallen. Hoe meer planten je eet, des te makkelijker het wordt om af te vallen. Eet meer salades, drink meer smoothies en gebruik verse groenten in je avondmaaltijden. Je kunt ook groente of fruit nemen als snack of lunch! Beyoncé heeft bewezen dat je door het eten van veel planten enorm kunt afvallen. Zij is veganist, en eet dus geen dierlijke producten. Het veganisme is niet voor iedereen weggelegd omdat het een best streng dieet is en dus niet voor iedereen vol te houden is. Ik kies ervoor om af en toe vlees te eten, maar de basis van mijn voedingspatroon is planten en vis. Op deze manier hou ik dit al jaren vol!

Eet meer eiwit

Eet minder suikers en snelle koolhydraten en meer eiwitten om sneller af te vallen. Kies vaker voor kwark, eieren, tonijn, tofu, kikkererwten, vlees, vis, etc. Eiwit voorkomt dat je bloedsuikerspiegel snel stijgt. Ook is het een belangrijke bouwstof voor je spieren. Het helpt je spieren sneller te herstellen. Verder blijf je langer vol zitten wanneer je meer eiwitten eet. Begin je dag goed door te ontbijten met wat eiwit in plaats van alleen koolhydraten. Je zult veel minder honger hebben gedurende de dag!

Eet niet te weinig

Veel mensen die willen afvallen gaan calorieën zien als hun vijand. Maar zo moet je het niet zien. Zonder calorieën heb je namelijk ook geen energie! Als je lichaam een paar weken achter elkaar te weinig energie binnen krijgt, schakelt je lichaam over in een spaarstand. Je lichaam wordt dan ontzettend zuinig op iedere calorie die binnen komt. Luister naar je lijf! Eet wanneer je honger hebt en eet de juiste dingen. Van groente kun je zoveel eten als je wilt zonder aan te komen. Om de spaarstand te voorkomen wanneer je streng aan het lijnen bent, kan je ook één vreetdag per week inlassen. Op die dag kan je zoveel eten als je wilt. Zo houd je je lichaam een beetje voor de gek, en kun jij verder met afvallen.

Verminder stress

Als je gestresst bent gieren de stresshormonen door je bloedbaan, die de neiging hebben om vetopslag te stimuleren. Afvallen heeft dus ook met je emotionele toestand te maken. Hoe beter jij in je vel zit, des te makkelijker afvallen zal zijn. Dus ga lekker sporten, pak een sauna, lees je favoriete boek of kijk je lievelingsserie! Me-time is belangrijker dan je denkt.

Beweeg!

Dit is zo belangrijk! Voeding en beweging zijn de gouden combinatie. Probeer twee keer per week te sporten. Geen tijd? Probeer dan in ieder geval 30 minuten per dag te bewegen. Elke calorie die je verbrand kan niet opgeslagen worden als vet! Ik fitness zelf twee keer per week. Ik begin mijn workouts vaak met een kwartier cardio als warming-up, gevolgd door drie kwartier krachttraining. Ik focus hierbij vooral op mijn benen en buik omdat dit mijn probleemgebieden zijn. Veel mensen die willen afvallen denken dat ze veel moeten hardlopen en dat krachttraining hen alleen maar breder maakt, maar met krachttraining verbrand je enorm veel. Het geeft je metabolisme echt een boost! Je valt meer af als je cardio combineert met krachttraining dan wanneer je alleen cardio doet. Wanneer je je spieren traint wordt vet omgezet in spieren. Hierdoor word je dus strakker. Tip: vind een workout-buddy! Met je vriendin sporten is gezellig, motiverend en het zorgt ervoor dat de tijd sneller gaat!

Wat ik vaak eet

Inmiddels eet ik al twee jaar geen koemelkproducten en weinig suiker en bewerkte producten. Mijn gewicht schommelt niet en ik voel me veel energieker dan twee jaar geleden. Om je een idee te geven van wat ik eet op een dag, hieronder wat voorbeelden:

s'Ochtends begin ik de dag vaak met magere kwark of yoghurt met diepvriesfruit, kokossnippers, noten en een beetje honing als zoetstof. Soms maak ik een smoothie met verse sinaasappelsap, blauwe bessen of ander diepvriesfruit, citroen, spinazie, een theelepel spirulinapoeder en een theelepel vegan eiwitpoeder.

Als ik naar school of werk moet neem ik voor in de middag twee volkoren boterhammen met zalm, geitenkaas, kipfilet, humus, amandelboter of cashewnootboter mee. Als ik die dag thuis ben maak ik een groene smoothie, een salade of ik warm een potje bonenmix van HAK op. Lekker simpel, snel en heel voedzaam!

s'Avonds eet ik heel verschillend. Hier wat voorbeelden van mijn favoriete avondmaaltijden:

  • Zilvervliesrijst met wokgroenten en bonen (of kipfilet of garnalen, als je geen veganist bent)
  • Gepofte zoete aardappels: was de zoete aardappels en leg ze ongeschild op een bakplaat in de oven. Bak ze 70 minuten op 200 graden en klaar is kees!
  • Broccoli of wortels met gekookte krieltjes met schil.

Ik hoop dat je er wat aan hebt en dat je je doel behaald! Onthou dat iedereen mooi is zoals die is, maar het gaat erom dat jij lekker in je vel zit.

Deel dit artikel


Deze artikelen zijn wellicht ook wat voor jou!

Tips tegen ongezonde trek

Tips voor een snelle vetverbranding

10 Foodhacks om af te vallen