Voordelen van vasten en detoxen

Wat doet het met je lichaam?

Geplaatst op 26-11-2017

Door de jaren heen heb ik gezocht naar manieren om mijn spijsvertering te verbeteren aangezien dat mijn zwakke punt is. Zo ontdekte ik dat je lichaam zelf prima in staat is om ontstekingen en afvalstoffen op te ruimen en te herstellen, mits het daar de kans voor krijgt. Je lichaam is namelijk continu bezig met allerlei processen, zoals het verwerken van eten. Als je organen hier op gefocust zijn, heeft het lichaam geen tijd om zich te herstellen. Vasten en detoxen zijn manieren om je lichaam tijdelijk een "rustpauze" te geven zodat het zich kan herstellen. Het heeft veel voordelen voor je lichaam, maar ook zeker zijn gevaren wanneer het op de verkeerde manier wordt gedaan.

Intermittent fasting, oftewel tijdelijk vasten, wordt een steeds bekender begrip in de wereld van sport en voeding. Bij intermittent fasting wordt er meestal 14 tot 18 uur gevast. Zo kan je bijvoorbeeld van 12 uur s'middags tot 6 uur s'avonds je maaltijden eten gevolgd door een rustperiode van 18 uur. Tijdens de eetperiode kan je gewoon 3 maaltijden eten zoals je normaal doet, maar dan in een kortere tijd zodat je lichaam daarna langer rust heeft. In de rustperiode eet je geen vaste voeding, maar mag je wel water of groentesapjes drinken. Het verteren van vloeibare voeding kost je lichaam namelijk veel minder moeite dus hindert dat het herstelproces niet. Het is belangrijk om er op te letten dat je alle voedingsstoffen binnen krijgt in de periode dat je wel eet. Eet daarom genoeg gezonde voeding met veel groente en fruit om alle vitaminen en mineralen binnen te krijgen.

De meeste gezondheidsvoordelen van vasten en detoxen hebben te maken met het herstel van alle organen en processen in je lichaam. Ik leg per punt uit hoe vasten hier bij kan helpen:

1. Ontgiften

Wanneer je tijdelijk niets eet, hoeven organen als je lever geen voedsel te verteren waardoor die zichzelf gaat ontgiften. Allerlei afval- en gifstoffen zoals zware metalen die niet in je lichaam thuishoren kunnen nu worden afgevoerd. Het geeft je lichaam de kans om een grote schoonmaak te houden en alle afvalstoffen te verwijderen zodat het zich kan herstellen.

2. Vermindert ontstekingen

Tijdens het vasten zijn je cellen niet een overreactieve staat en kunnen ze dus vrijwel geen nieuwe ontstekingen tot stand brengen. Hierdoor krijgt je lichaam de kans om bestaande ontstekingen op te ruimen. Dit proces gaat een stuk langzamer wanneer je wel eet, aangezien je lichaam dan gefocust is op het verteringsproces.

3. Focus

Wanneer het voedsel in je lichaam op begint te raken, stuurt je lichaam alle energie naar het orgaan die het het meest nodig heeft. Wanneer je bijvoorbeeld een meeting hebt en je veel moet nadenken, gaat de energie naar je hersenen waardoor je beter kan concentreren.

4. Helpt bij afvallen

Tijdens het vasten raakt de glucose in je lichaam op en verlaagt je insuline gehalte. Hierdoor gaat het lichaam de vetreserves gebruiken als brandstof. De plek waar je het meeste vet hebt, zoals je buik, wordt als eerste gebruikt.

5. Stimuleert groeihormonen

Vasten stimuleert de afgifte van menselijke groeihormonen wat belangrijk is om vet te verbranden en spieren op te bouwen. Op deze manier kan vasten je lichaam veranderen in een effectieve vetverbrander.

6. Normaliseert insulinegevoeligheid

Wanneer je lichaam regelmatig veel koolhydraten en suikers binnen krijgt, kan het insuline resistent worden. Dit betekent dat je lichaam niet langer reageert op insuline. Insuline resistentie leidt op den duur tot vele chronische ziektes zoals Diabetes. Door te vasten, zorg je ervoor dat je insulinegevoeligheid weer normaliseert.

7. Normaliseert hongergevoel

Het hongerhormoon ghreline vertelt je lichaam of het honger heeft of niet. Wanneer je vast, normaliseert het ghreline gehalte, waardoor je lichaam veel exacter kan vaststellen of je echt moet eten of dat je gewoon zin hebt om te snacken. Op deze manier voorkom je vreetbuien die nergens voor nodig zijn.

Gevaren

Vasten heeft dus veel voordelen voor je gezondheid, maar ook zeker zijn gevaren wanneer je het fout doet of een bepaalde ziekte hebt. Wanneer je langer dan 3 dagen vast, is het sowieso niet langer gezond voor je lichaam. Je haalt er dan geen voordelen uit en hongert jezelf alleen maar uit. Ook zijn er bepaalde risicogroepen die vasten beter kunnen vermijden zoals mensen met hypoglycemie (hebben een te lage bloedsuikerspiegel), Diabetes patiënten, zwangere vrouwen en vrouwen die borstvoeding geven. Bij deze groepen zijn de glucose- en insuline gehaltes namelijk niet in balans. Vasten kan ook negatieve effecten hebben op je baby wanneer je zwanger bent of borstvoeding geeft. Je geeft immers tijdelijk bijna geen voedingsstoffen door aan het kind terwijl die continu voedingsstoffen nodig heeft om te groeien.

Mijn ervaringen

Zelf vast ik nooit heel lang, maar wel redelijk vaak. Ik eet vaak vanaf 7 uur s'avonds tot 7 uur s'ochtends niets, wat al 12 uur vasten is. Het grootste deel van deze rustperiode slaap ik, dus dat maakt het een stuk gemakkelijker. Overdag vind ik het niet prettig om niets te eten aangezien er gewoon gewerkt en gesport moet worden, maar op deze manier geef ik mijn lichaam toch regelmatig de tijd om zich te herstellen. Ik merk dat dit mijn spijsvertering een goede boost heeft gegeven. Ik geniet zelf heel erg van eten dus ik zou niet zo snel 18 uur of langer vasten, maar zoals ik het nu doe, merk ik niet eens dat ik aan het vasten ben! Maak het geen hel voor jezelf en eet gewoon als je echt honger hebt. Anders leidt het tot stress wat je lichaam belemmert in alle herstelprocessen. Ook is vasten niet mogelijk wanneer je bijvoorbeeld 6 dagen per week sport, aangezien je je brandstof keihard nodig hebt. Maar probeer je lichaam soms wel even de gelegenheid te geven om een grote schoonmaak te houden.

Wat zijn jullie ervaringen met vasten?

Deel dit artikel


Deze artikelen zijn wellicht ook wat voor jou!

De effecten van een plantbased lifestyle op mijn lichaam

2X Natuurlijke schoonmaaksprays

8 Natuurlijke ontstekingsremmers