10 Foodhacks om af te vallen

by on

Vandaag heb ik 10 foodhacks voor jullie om makkelijker af te vallen! Deze simpele hacks zijn makkelijk toe te passen, jawel ook als je een druk studentenleven hebt net zoals ik! Geen dure of bijzondere producten die je niet uit kunt spreken, gewoon simpel en gezond!

Minder vet

We hebben allemaal vetten nodig om ons lichaam goed te laten werken. Zo heb je vetten nodig om bepaalde hormonen aan te maken en vitamines op te nemen. Maar wat betreft de soort vetten en de hoeveelheden valt er vaak nog een hoop te verbeteren. Ga zoveel mogelijk voor onverzadigde gezonde vetten zoals lijnzaad, hennepzaad, chiazaad, avocado, zalm, noten en olijfolie. Skip de transvetten en verzadigde vetten die je voornamelijk vind in bewerkte voeding zoals koek en gebak en bepaalde soorten vlees, zuivel en kaas. Vetten krijg je zonder je best te doen voldoende binnen, dus maak daar maar geen zorgen over. Maar zorg er dus wel voor dat het de juiste vetten zijn en probeer te minderen met vet, omdat 1 gram vet al 9 calorieën bevat. Als je dit vergelijkt met koolhydraten en eiwitten die per gram maar 4 calorieën bevatten, zegt dat al een hoop. Probeer dus minder of geen olie te gebruiken bij het koken / bakken en vervang de ongezonde vetten door gezonde vetten! Als je moeite hebt met het inschatten van je huidige vetinname kunnen Apps als MyFitnesspall en Lifesum enorm helpen! Hiermee kan je dagelijks je voedselinname invoeren en krijg je te zien hoeveel koolhydraten, vetten, eiwitten en calorieën je binnen hebt gekregen. Deze Apps geven ook aan wat voor jouw lengte en gewicht de gewenste inname zou moeten zijn.

Potjes bonen

Ik zorg er altijd voor dat ik potjes bonen heb thuis. Denk aan de bonenmixen van HAK of potjes kidneybonen. Deze zijn namelijk perfect als je een snelle maaltijd wilt maken! Als je een maaltijdsalade wilt maken die gezond en vullend is, voeg dan wat kidneybonen toe aan je salade en voila, je hebt in no time een gezonde maaltijdsalade. Dit is ook de perfecte manier om op een snelle manier meer groente binnen te krijgen. Tip: giet het blikje / potje bonen leeg in een vergiet, zodat de vloeistof afgevoerd kan worden. Spoel de bonen schoon met water (in het vergiet). Op deze manier zijn de kidneybonen veel lekkerder en schoner.

Diepvriesgroenten

Ook met diepvriesgroente kan je veel tijd winnen wanneer je een gezonde maaltijd wilt maken. Ontdooi wat diepvriesgroente en voeg hier rijst en eventueel wat kip of zalm aan toe en je hebt je voedzame maaltijd! Tuurlijk is verse groente nóg voedzamer, maar hey diepvriesgroente is nog steeds beter dan geen groente! Ook wordt deze groente op het juiste moment geoogst en ingevroren, zodat er geen vitamines verloren gaan.

Bevroren bananen

Bevoren bananen = vegan bananenmelk / bananenijs! Je kunt je eigen veganistische melk- en ijsvariaties maken met bevroren bananen. Doe wat bevroren bananen in een blender om veganistisch bananenijs te maken, of voeg hier wat water aan toe om bananenmelk te maken! Piece of cake.

Natuurlijke smaakmakers

Laat die verpakte sauzen uit de supermarkt liever staan of eet deze met mate. Ze bevatten namelijk vaak een hoop suiker, vet of kunstmatige stoffen. Gezonde sausjes kan je zelf maken door bijvoorbeeld kokosmelk te blenden met knoflook, spinazie en basilicum. Verder kun je smaak aan je eten geven door verse kruiden te gebruiken zoals basilicum, peterselie of  tijm. Ik gebruik vaak kurkuma, knoflook en himalayazout om mijn eten op smaak te brengen. Voor zoete gerechten gebruik ik honing, agave siroop, maple syrup of stevia.

Havermout

Haver is een oergraan wat onbewerkt is en geen toegevoegde suikers of rotzooi bevat. Bewerkte ontbijtgranen bevatten enorm veel suiker en zijn helemaal niet zo gezond als we denken! Ruil deze suikerbommetjes dus in voor havermout. Om je havermout op smaak te brengen kan je bijvoorbeeld cacaopoeder, kaneel, rozijnen, cacao nibs of fruit toevoegen.

Water met fruit

Frisdrank bevat veel suiker en koolzuurhoudende dranken zorgen ervoor dat je buik opzet. Kies daarom voor water met citroen of ander fruit of voeg wat muntblaadjes toe! Je kunt zo eigenlijk je eigen green tea maken! Begin de dag met citroenwater om je vertering, verbranding en ontgiftiging een handje te helpen.

Minder dierlijk, meer plantaardig

Wist je dat je lichaam er 3 dagen over kan doen om dierlijke producten te verteren? Terwijl groente en fruit binnen 24 uur worden verteerd? Wanneer je voedsel zo lang blijft hangen in je buik, zwelt je buik op en lijk je dikker dan je bent. Eet dus wat minder dierlijke producten en eet vaker groente en fruit om een snelle vertering te bevorderen en een slanker figuur te krijgen. Daarnaast bevat dierlijke voeding vaak ook een stuk meer calorieën dan plantaardige voeding. Dit komt doordat dierlijke voeding vaak een stuk meer vetten bevat.

Gezonde snacks

Als je wilt afvallen, raad ik je aan gezonde onbewerkte snacks te nemen die je voorzien van een hoop voedingsstoffen. We gaan voor voeden, niet vullen! Neem bijvoorbeeld een handje amandelen of neem snacktomaatjes, komkommer of een banaan (of ander stuk fruit) mee naar werk. Let op: noten zijn erg gezond maar bevatten veel calorieën. Neem daarom maar een handje per dag.

Kleinere porties

Probeer aan je portiecontrole te werken. Schep bij elke maaltijd dus iets minder op dan normaal. Om af te vallen zal je namelijk echt iets minder moeten eten dan je nodig hebt. Alles wat je teveel eet wordt omgezet in vet. Als je zoals ik portiecontrole erg moeilijk vind, zorg er dan voor dat wat je eet gezond is en niet al te veel calorieën bevat. Neem dus vooral lekker veel groenten bij het avondeten en minder vlees en koolhydraten (pasta, aardappelen, rijst). Probeer bij het avondeten de verhouding 2 delen groenten en 1 deel koolhydraten aan te houden.

Heb je nog een gouden tip om af te vallen met behulp van voeding? Let me know!

You may also like

Leave a Comment

Your email address will not be published.