5 Redenen om vaker boekweit te eten

by on

Ken je boekweit al? Dit glutenvrije graan wordt steeds populairder en dat is natuurlijk niet voor niets. Het heeft veel gezonde eigenschappen waar je je lichaam een groot plezier mee doet. Zo is boekweit enorm voedzaam, geeft het je humeur een boost en werkt het ontstekingsremmend. Daarnaast is het ook ontzettend lekker en kan je je voedingspatroon er op verschillende manieren mee verrijken. In dit artikel lees je wat boekweit precies voor je gezondheid kan betekenen en hoe je het kunt verwerken in je voedingspatroon.

1. Geeft je humeur een boost en werkt rustgevend

Boekweit is een goede bron van tryptofaan, dat ons lichaam helpt om het geluksstofje serotonine aan te maken. Daardoor kun je je opgewekter voelen als je boekweit eet. Naast tryptofaan bevat boekweit ook calcium en magnesium. Deze stoffen dragen bij aan een prettig en ontspannen gevoel in het lichaam. Weet je niet goed hoe je boekweit moet toepassen in je eetpatroon? Begin de dag dan eens met heerlijke gezonde pannenkoekjes van boekweit, ei, banaan en kaneel. Heel simpel en snel klaar gemaakt en ze smaken niet alleen heerlijk, ze voorzien je de hele ochtend van een verzadigd gevoel.

2. Vermindert stress door straling

Heb je wat te lang achter je computer gezeten of met je telefoon gespeeld, dan helpt boekweit om stress door straling te verminderen. Dat klinkt misschien een beetje gek, want waarschijnlijk heb je niet eens door dat de straling stress kan veroorzaken. Steeds meer mensen zijn hier echter enorm gevoelig voor, zonder dat ze het zelf door hebben. Boekweit bevat de krachtige antioxidant rutine, die helpt om de negatieve effecten van straling tegen te gaan. Af en toe een boekweit cracker met een ei, een stukje gerookte zalm of wat hummus is dus een mooie welkome aanvulling aan je eetpatroon als je veel achter je computer zit.

3. Helpt je afvallen

Boekweit bevat per kopje maar liefst 23 gram eiwitten. Deze geven je lange tijd een verzadigd gevoel en voorkomen dat je snel naar een ongezonde snack grijpt. Zo blijf je op gewicht en val je makkelijk af als dat nodig is. Wat ook bijdraagt aan een gezond gewicht, is de grote hoeveelheid vezels en de aanwezigheid van langzame koolhydraten in boekweit. Vezels houden je niet alleen langer verzadigd, maar zorgen ook voor een evenwichtige bloedsuikerspiegel. Je zal merken dat als je regelmatig boekweit crème, pannenkoekjes, crackers of noodles van boekweit eet je minder last hebt van eetbuien en niet snel te veel eet. Een mooie aanvulling op je eetpatroon dus als je moeite hebt om op gewicht te blijven. Boekweit past goed binnen een koolhydraatarm en glutenvrij dieet.

4. Geeft energie

Boekweit is rijk aan ijzer en vitamine B. Deze voedingstoffen dragen bij een je energieniveau. Kijk dus niet vreemd op als je meer energie hebt nadat je boekweit hebt gegeten. Zeker nu de herfst begonnen is en je misschien wat minder energie hebt kan het daarom interessant zijn om te experimenteren met boekweit. Regelmatig een groene smoothie met groenten en boekweitvlokken zorgen er voor dat jij energiek en vol energie de herfst door komt.

5. Goed voor je spieren

Boekweit bevat veel vitamine E, en dat is niet alleen goed voor je huid, haar en weerstand. Ook je spieren en andere weefsels profiteren ervan. Vitamine E helpt namelijk bij de opbouw van spieren, rode bloedcellen en andere weefsels. Zeker wanneer je veel sport maak je je lichaam blij door regelmatig boekweit te eten!

Hier lees je meer tips voor sneller spierherstel.

Dit artikel is geschreven door gastblogger Anita Mulderij, Voedingsdeskundige www.jasperalblas.nl

You may also like

Leave a Comment

Your email address will not be published.