8 Natuurlijke ontstekingsremmers

by on

Veel mensen hebben last van laaggradige ontstekingen zoals acné, ontstekingen in de darmen, gewrichten en / of luchtwegen. Deze ontstekingen kunnen zich overal in je lichaam bevinden zonder dat je het door hebt. Ondertussen zwakken ze wel je immuunsysteem af waardoor je vatbaar bent voor ziektes en infecties. Met de juiste voeding help je je lichaam om deze ontstekingen zo snel mogelijk op te ruimen zodat je immuunsysteem zich weer kan herstellen.

Wat is een ontsteking?

Een ontsteking is een gezonde reactie van je lichaam op beschadiging of indringers zoals bacteriën, virussen en schimmels. Je kunt een ontstekingsreactie herkennen aan een zwelling die rood wordt en pijn doet. De voedingstof die een rol speelt in het vermogen tot ontsteken is linolzuur, een omega-6 vetzuur die je lichaam niet zelf kan produceren. Daarom is het belangrijk dat je dit via voeding binnen krijgt.

Je lichaam moet een ontstekingsreactie ook weer kunnen stoppen wanneer de schade hersteld is. Hiervoor is alfa-linoleenzuur nodig, een omega-3 vetzuur. Omega-3 zit ook in voeding, maar in veel minder voedingsmiddelen dan omega-6. Het is dus moeilijker om genoeg omega-3 binnen te krijgen. Veel mensen krijgen 40x zoveel omega-6 als omega-3 binnen. Dit betekent dat je lichaam veel beter in staat is om te ontsteken dan het stoppen van ontsteken.

Gevolgen van ontstekingen

Een ontsteking is een gezonde reactie van je lichaam, maar bij chronische ontsteking is er niet langer sprake van een gezonde reactie. Chronische ontsteking is zelfs gevaarlijk voor je gezondheid, omdat je lichaam dan continu klappen krijgt en het dus niet de kans krijgt om te herstellen. Chronische ontsteking ontstaat wanneer je continu voedsel eet wat voor ontstekingen in je lichaam zorgt, zoals dierlijke verzadigde vetten. Dierlijke verzadigde vetten beschadigen de binnenste laag cellen van de aderwand (endotheel) wat tot ontstekingen in de aderwand zorgt. Ook chemische toevoegingen en transvetten kunnen op deze manier voor ontstekingen zorgen. Deze laaggradige ontstekingen zullen op de lange termijn je gezondheid ernstig verslechteren. Dat is ook niet zo gek als je bedenkt dat je immuunsysteem continu bezig is met het aanpakken van de ontstekingen en zich dus niet goed kan focussen op ernstige ziektes. Er zijn verbanden aangetoond tussen laaggradige ontstekingen en het ontstaan van kanker en veel andere welvaartziektes.

8 Natuurlijke ontstekingsremmers

Voeding is een krachtig middel om ontstekingen in het lichaam te remmen en voorkomen. Het is belangrijk om omega-6 en omega-3 in de juiste verhouding binnen te krijgen zodat je lichaam in staat is om te ontsteken, maar ook om de ontsteking weer te stoppen zodat er geen chronische ontsteking ontstaat. Dit zijn 8 effectieve natuurlijke ontstekingsremmers:

1. Noten

Noten bevatten veel omega-3 vetzuren en vitamine E. Vitamine E beschermt je lichaam tegen de ontstekingsbevorderende cytokine. Let er wel op dat je noten goed kunt verdragen. Als je noten namelijk niet goed kunt verdragen, raad ik je aan ze te laten staan. Noten zijn namelijk voor veel mensen lastig te verteren door de combinatie van vetten en eiwitten.

2. Zaden

Zaden zoals chiazaad, lijnzaad en hennepzaad bevatten veel omega-3, mineralen en aminozuren. Mineralen voorkomen verzuring van het lichaam wat belangrijk is om ontstekingen te voorkomen. Een zuur lichaam is ontstekingsgevoelig en een basisch lichaam niet. Wil je weten welke voedingsmiddelen zuur en basisch zijn? Bekijk dan deze tabel. Boven 0 is zuur, 0 is neutraal en onder 0 is basisch. Aan deze tabel is te zien dat bijna alle groenten en fruit basisch zijn en bijna alle dierlijke voedingsmiddelen zuur.

3. Avocado’s

Avocado’s bevatten veel ontstekingsremmende voedingsstoffen zoals omega-3 vetzuren, antioxidanten, vitamine E en mineralen.

4. Kurkuma (geelwortel)

In kurkuma zitten curcuminoïden die de gele kleur geven aan kurkuma. Deze curcuminoïden bevatten veel antioxidanten, zijn ontstekingsremmend en bestrijden zelfs kankercellen.

5. Gember

Gember bevat voedingsstoffen zoals gingerol en shoagol die een ontstekingsremmende werking hebben. Je kan gember makkelijk toevoegen aan je voedingspatroon door een stukje verse gember aan je thee toe te voegen. Daarnaast werkt gember ook goed tegen spijsverteringsklachten!

6. Knoflook en ui

Knoflook en ui bevatten schimmel- en bacteriedodende eigenschappen. Daarnaast bevatten ze ook veel ontstekingsremmende voedingsstoffen waardoor het goed werkt tegen verschillende gezondheidsproblemen. Voeg dus wat vaker knoflook of ui toe aan je maaltijden. Is nog ontzettend lekker ook!

7. Groene bladgroenten en -kruiden

Groene bladgroenten en groene verse kruiden bevatten veel omega-3 vetzuren, mineralen, vitamine E (en andere vitaminen) en chlorofyl. Chlorofyl zorgt ervoor dat je meer hemoglobine aan maakt en je bloed zuurstofrijker wordt. Hierdoor ontstaat er een zuurstofrijke omgeving die ongunstig is voor ontstekingen.

8. Wortels, bieten, paprika en andere gekleurde groenten

Je hebt ongetwijfeld al eens de uitspraak “eat the rainbow” gehoord. Gekleurde groenten zijn namelijk ontzettend goed voor je! Dit komt doordat ze rijk zijn aan flavonoïden, antioxidanten en andere voedingsstoffen die helpen bij het herstellen en voorkomen van beschadigingen in het lichaam. Eet dus zoveel mogelijk gekleurde groenten!

Andere natuurlijke ontstekingsremmers: vers fruit (vooral bessen), wilde zalm (sockeye zalm), maar ook water! Als je niet genoeg water drinkt, vertraagt de bloedsomloop en verzuurt je lichaam waardoor je niet goed kan ontgiften. Hierdoor blijven de gifstoffen in je lichaam en zorgen ze voor ontstekingen.

You may also like

Leave a Comment

Your email address will not be published.