Alles wat je als veganist moet weten over vitamine B12

by on

Vitamine B12 is de enige vitamine die niet in plantaardige voeding voorkomt. Daarom is het voor veganisten onmogelijk om vitamine B12 binnen te krijgen uit voeding. Toch is het belangrijk dat je genoeg van deze vitamine binnen krijgt. Zo is het bijvoorbeeld nodig voor de aanmaak van rode bloedcellen. Rode bloedcellen heb je nodig om zuurstof in je bloed te kunnen vervoeren. Daarom vertel ik je hoe je als veganist toch aan je vitamine B12 kunt komen!

Waar heb je het voor nodig?

Vitamine B12 is nodig voor de aanmaak van rode bloedcellen en voor een goede werking van het zenuwstelsel. Een tekort aan vitamine B12 kan leiden tot bloedarmoede. Dit merk je vooral aan vermoeidheid, hartkloppingen, duizeligheid en oorsuizen. Ook kan een tekort leiden tot neurologische problemen zoals coördinatiestoornissen, spierzwakte, geheugenverlies en tintelingen in de vingers.

Een tekort is vaak pas na langere tijd merkbaar. Je lichaam slaat namelijk vitamine B12 op in de lever waardoor je nog lang vooruit kan zonder de vitamine binnen te krijgen. Soms treden de symptomen van een tekort pas na een jaar op. Ik ben ook laatst pas begonnen met een vitamine B12 supplement terwijl ik 8 maanden lang geen / weinig vitamine B12 heb binnen gekregen en geen symptomen van een tekort had.

Hoeveel heb je nodig?

Dit zijn de dagelijks aanbevolen hoeveelheden vitamine B12 volgens het Voedingscentrum:

  • Volwassenen van 14 jaar tot 70+: 2,8 microgram (mcg)
  • Kinderen van 9 tot 13 jaar: 2 mcg
  • Zwangere vrouwen: 3,2 mcg
  • Vrouwen die borstvoeding geven: 3,8 mcg

De volledige tabel vind je op de site van het Voedingscentrum.

Bronnen van vitamine B12

Vitamine B12 komt alleen voor in dierlijke producten, omdat het wordt gemaakt door bacteriën in het maag-darmkanaal van dieren. Ook mensen maken het aan in de dikke darm, maar ons lichaam neemt het niet op. Daarom moeten we het via voeding binnen krijgen. Dieren kunnen de vitamine B12 die ze maken wel opnemen, waardoor het in hun vlees, melk en eieren terecht komt.

Omdat vitamine B12 alleen in dierlijke voeding zit, wordt veganisten aangeraden om een vitamine B12-supplement te nemen of producten te gebruiken waar vitamine B12 aan is toegevoegd. Zo wordt er vaak vitamine B12 toegevoegd aan sojamelk of andere plantaardige melk. Deze producten bevatten meestal wel maar 15% van de dagelijks aanbevolen hoeveelheid vitamine B12. Daarom is het verstandig om als veganist een vitamine B12 supplement te nemen. Ik gebruik sinds een maandje de vitamine B12 zuigtabletten van Body & Fit. Deze hebben een heerlijke frambozensmaak, bevatten maar liefst 1000 microgram vitamine B12 per zuigtablet en zijn zeer budgetproof! Let op: alleen vitamine B12 zuigtabletten worden goed opgenomen door je lichaam (in tegenstelling tot capsules).

Slikken jullie vitamine B12 bij? Welk merk neem jij altijd?

You may also like

Leave a Comment

Your email address will not be published.