Het belang van Probiotica voor je darmen

by on

Zoals jullie weten zet ik mijn darmgezondheid altijd op de eerste plek. Vroeger was ik daar eigenlijk totaal niet mee bezig, totdat ik te maken kreeg met darm- en huidklachten. Dit begon allemaal nadat ik een voedselvergiftiging opliep in het buitenland. Als je darmen niet optimaal werken, is het onmogelijk om gezond te zijn. Je darmen zijn niet alleen verantwoordelijk voor de opname van voedingsstoffen, maar beschermen je ook tegen ziektes. Daarnaast spelen de darmen een belangrijke rol in de hormoonhuishouding. Een slechte darmgezondheid kan leiden tot acné. En dat heb ik geweten ook… In 2014 verloor ik volledig de controle over mijn huid. Dat was voor mij de reden om aan mijn darmgezondheid te werken. Het probleem is dat je vaak niet eens door hebt dat je darmklachten hebt. Een opgeblazen buik of buikpijn hoort er toch simpelweg bij? Niet als het regelmatig voorkomt!

In dit artikel leg ik uit hoe darmklachten kunnen ontstaan, wat goede- en slechte bacteriën in je darmen doen en waarom Probiotica belangrijk is voor een goede darmgezondheid. Ook vertel ik welk (vegan) Probiotica supplement ik zelf gebruik.

Hoe ontstaan darmklachten?

Er zijn ontzettend veel mensen die last hebben van darmklachten. Dat heeft onder andere te maken met de voeding die tegenwoordig in de supermarkten ligt. Veel voeding is bewerkt en bevat veel toegevoegde suikers. Deze suikers zorgen ervoor dat de slechte (ziekmakende) bacteriën in je darmen zich kunnen vermenigvuldigen. Zij voeden zich namelijk met suikers. Slechte bacteriën zitten een gezonde darmwerking in de weg en veroorzaken klachten als een opgeblazen gevoel en buikpijn. Daarnaast kan het eten van teveel suikers leiden tot overmatige Candida groei in de darmen waardoor je darmslijmvlies kan beschadigen.

Goede vs. slechte bacteriën

Naast slechte bacteriën, zitten er gelukkig ook goede bacteriën in je darmen. Deze helpen je bij de voedselvertering en zorgen ervoor dat slechte bacteriën zich niet verder kunnen vermenigvuldigen. Zie ze als een leger soldaatjes die continu voor jou aan het werk zijn om je in goede gezondheid te houden. Ze werken dag en nacht! Maar ze zijn helaas niet onoverwinnelijk… Normaal leven de slechte- en goede bacteriën met elkaar in harmonie in een bepaalde verhouding. Maar wanneer je te weinig vezels en teveel suikers eet, krijgen de slechte bacteriën de overhand en ontstaan er darmklachten.

Probiotica

Wat je dus eigenlijk wilt bereiken, is een juiste verhouding van goede- en slechte bacteriën in je darmen. Je wilt genoeg goede bacteriën in je darmen hebben zodat alles naar behoren kan blijven werken! Gelukkig is daar een oplossing voor. Probiotica is een voedingssupplement wat goede bacteriën bevat. Je kunt dus de goede bacteriën in je darmen aanvullen door Probiotica te nemen. Klinkt geweldig toch?

Toch zitten er een paar haken en ogen aan. Voordat de Probiotische bacteriën in je darmen terecht komen, moeten ze namelijk eerst door je maag. Het maagzuur is speciaal gemaakt om bacteriën te doden, zodat je niet ziek wordt van slechte bacteriën. Maar maagzuur kan ook goede bacteriën doden. Veel Probiotica supplementen zijn niet bestand tegen het maagzuur waardoor de goede bacteriën al dood gaan in de maag en dus nooit levend terecht komen in de darmen. Dit is de reden waarom sommige Probiotica supplementen geen effect hebben.

Vegaqura Q-Probiotica

De afgelopen jaren heb ik daarom verschillende Probiotica getest en heb ik gezocht naar Probiotica supplementen die wel bestand zijn tegen maagzuur. Zo kwam ik uit bij Vegaqura Q-Probiotica, een merk wat ik op de Nationale GezondheidsBeurs ben tegengekomen. Dit supplement heeft nog een extra pluspunt, namelijk dat het vegan is! Tot nu toe is dit het eerste vegan Probiotica supplement wat ik ben tegengekomen. De meesten bevatten namelijk lactose. Vegaqura Q-Probiotica bevat Probiotische bacteriën en fruit en is volledig natuurlijk geproduceerd. Het bevat maar liefst 11 miljard actieve probiotica culturen per zakje (één portie). Een doosje Vegaqura Q-Probiotica bevat in totaal 15 zakjes.

Gebruik

Voor optimaal effect wordt aanbevolen om twee keer per dag één zakje met warm water in te nemen. Daarvan neem je één zakje voor het ontbijt. Vul een glas met warm water, maak het zakje open en giet de poeder in het glas. Roer even door met een lepel en drink het op. Het andere zakje kan je bijvoorbeeld in de avond voor het slapen nemen.

Na een kuur van twee zakjes per dag, kan je overstappen op één zakje per twee dagen ter onderhoud.

Resultaat

Wat ik duidelijk merk, is dat ik geen last meer heb van buikpijn of een opgeblazen buik nadat ik een kuurtje Probiotica heb gedaan. Tijdens een kuur verander ik expres niets aan mijn voedingspatroon zodat ik puur het resultaat van de Probiotica kan testen. Ik merk dat mijn vertering ook veel beter is na een kuur. Vooral wanneer ik noten eet! Noten zijn best lastig te verteren, zeker als je darmen je zwakke plek zijn. Normaal krijg ik een opgeblazen gevoel na het eten van noten, maar na een kuurtje Probiotica heb ik hier totaal geen last meer van!

Conclusie

Herken jij je in dit verhaal en heb je het gevoel dat je darmen niet optimaal werken? Of heb je last van acné? Dan raad ik je aan om te beginnen met Probiotica! Ik neem zelf een paar keer per jaar een kuurtje als ik het gevoel heb dat ik het nodig heb. Ik zal in ieder geval niet meer switchen naar een nieuw Probiotica supplement nu ik Vegaqura Q-Probiotica heb ontdekt. Niet alleen omdat het vegan is, maar ook omdat het effectief werkt, de smaak prima is en ik de zakjes handig vind in gebruik!

Wil je acné bij de bron aanpakken?

Meld je dan aan voor mijn (gratis) acné tips! Ik stuur je wekelijks tips en informatie om acné de baas te worden op een natuurlijke manier. Het is namelijk écht mogelijk. Mij is het ook gelukt!

Meer inspiratie?

Volg me op Instagram voor vegan, hormoonproof en darmvriendelijke recepten en tips rondom voeding en de huid. Fijne zondag!

You may also like

Leave a Comment

Your email address will not be published.