Hoe blijf ik gemotiveerd in fitness?

by on

Ik ken veel mensen die het lastig vinden om gemotiveerd te blijven in fitness. Elk persoon kan hier een andere reden voor hebben, maar ik zie wel overeenkomstige redenen waarom mensen tijdelijk of helemaal stoppen. Zelf sport ik al 7 jaar bij Sportcity en ben ik het nog steeds niet zat! Er zijn een aantal dingen die je kunt doen om je motivatie op peil te houden. Voor mij werkt dit erg goed!

Doelen (bij)stellen

Waarom ben je in de eerste plaats begonnen met fitness? Om af te vallen? Sterker te worden? Ronde billen te krijgen? Geloof het of niet, ik ben begonnen met fitness vanwege mijn huid. Omdat mijn huid nooit de meest perfecte huid is geweest, wilde ik er altijd alles aan doen om die te verbeteren. Zo begon ik met gezond eten en schreef ik me in bij een sportschool. Sporten verbetert de doorbloeding, afvoer van afvalstoffen en versnelt de aanmaak van nieuwe cellen. Later kwam er nog een doel bij: het verhogen van de spiermassa in mijn benen en billen. Mijn onderlichaam was altijd dunner dan mijn bovenlichaam in verhouding, wat ik niet mooi vond. Daarom wilde ik dit corrigeren op een gezonde manier. Nu sport ik om in het algemeen mijn spiermassa te verhogen, mijn mindset gezond te houden en afvalstoffen kwijt te raken. Het stellen van meetbare doelen is erg effectief om je motivatie op peil te houden. Spreek met jezelf af dat je aan het eind van maand je vetpercentage met 2% verlaagd wilt hebben of dat je in 3 maanden 5 kilo kwijt wilt zijn. Als het meetbaar is, ben je veel sneller geneigd ook echt ervoor te werken. Geloof mij, wanneer je ziet dat je je doel behaald hebt, ga je met nog meer 2x zoveel motivatie en plezier door! Oh en maak foto’s zodat je het verschil kan zien na verloop van tijd en je enorm trots op jezelf kan zijn!

YouTube is your friend

Sommige mensen raken hun motivatie kwijt doordat ze simpelweg de oefeningen zat zijn en geen idee hebben welke oefeningen ze nog meer kunnen doen. Kijk op YouTube! Er zijn zoveel vloggers en fitness goeroes die hun workouts filmen, zoals Lucy Davis, Pamela en Whitney Simmons. Weet je ook meteen hoeveel sets en herhalingen je ongeveer moet doen en hoe de oefening eruit ziet. Schrijf de oefeningen op of zet het in je notities en duik de sportschool in om de workout uit te proberen! Zoek bijvoorbeeld op “ab workout” als je je buik wilt trainen of “glute workout” voor de billen. Geloof mij, je kan je hele leven op deze manier nieuwe workouts blijven uitproberen want die stroom van content op YouTube stopt nooit! Als je niet helemaal zeker of je een oefening goed uitvoert, kan je altijd in de sportschool een medewerker vragen om mee te kijken of je uitvoering correct is.

Plan je trainingen in

Het plannen van trainingen kan je enorm helpen om een trainingsritme te krijgen. Als je er van te voren op ingesteld bent dat bepaalde dagen naar de sportschool gaat, kan je je dagen hierop afstemmen en ben je veel sneller geneigd om ook echt te gaan sporten. Op het moment train ik elke zaterdagochtend, zondag en dinsdag. Bij het inplannen van je trainingen is het ook handig om er rekening mee te houden wanneer je de meeste energie hebt om te sporten. Ik heb s’ochtends de meeste energie, dus ik vind het heerlijk om mijn dag vroeg te beginnen, mijn sportkleren aan te doen, te ontbijten en dan naar de sportschool te gaan (als ik niet hoef te werken). Daarna pak ik lekker een douche en heb ik nog een hele dag voor me. Dit motiveert mij enorm!

Blijf afwisselen

Waar het ook vaak fout gaat is dat mensen blijven hangen in hetzelfde sportroutine. Altijd alleen maar cardio of continu dezelfde apparaten… Dat word iedereen zat toch! Daarnaast moet je die spieren blijven verrassen! Je spieren raken gewend aan bepaalde oefeningen waardoor ze minder effectief worden naar verloop van tijd. So change it up! Gebruik YouTube zoals ik net al zei, of doe eens een groepslesje tussendoor. Zo spreek je weer eens andere spiergroepen aan en wordt je lichaam meer uitgedaagd. Ook helpt het om soms met een vriend of vriendin te sporten. De sportroutine van iemand anders kan jou ook weer op ideeën brengen!

Kortom, stel doelen en stel ze weer bij na verloop van tijd, zoek nieuwe workouts op YouTube, plan je trainingen en doe eens een keer een groepsles of iets anders wat je normaal nooit deed! Dan beloof ik je dat fitness je nog heel lang zoet zal houden. Tenzij je gewoon niet van de sport houdt natuurlijk! Sommigen zijn gewoon gemaakt voor hockey of voetbal. Welke sport je doet maakt uiteindelijk niets uit, maar sport is in mijn ogen toch echt wel een basisbehoefte! Never skip it guys.

Wat doen jullie om gemotiveerd te blijven in sport? Zijn er meer mensen die hun workouts van YouTube halen?

You may also like

Leave a Comment

Your email address will not be published.