Hoe zorg je voor een goede nachtrust?

by on

Je kan nog zo gezond eten, maar als je niet goed slaapt, zal je dat ook snel merken aan je gezondheid. Slapen is ontzettend belangrijk voor onze gezondheid. Slaapgebrek verzwakt o.a. je immuunsysteem, verslechtert je concentratievermogen en schopt je hormoonhuishouding in de war waardoor voedsel anders wordt verwerkt en je onnodig aankomt. Daarnaast is slapen ontzettend belangrijk om je lichaam te laten herstellen en ontstekingen en afvalstoffen op te ruimen. Maar hoe verbeter je je nachtrust?

Avondwandeling

Als ik heb gewerkt en gegeten, vind ik het heerlijk om nog even te wandelen s’avonds om mijn gedachten op een rijtje te zetten en aan mijn dagelijkse stappen te komen. Omdat ik een kantoorbaan heb, beweeg ik niet heel veel en kom ik doordeweeks zelden aan die 10.000 stappen. Daarom is het wel even lekker om aan het eind van de dag nog wat beweging te krijgen als ik niet naar de sportschool ga. Wandelen voor het slapen werkt beter dan fanatiek sporten, aangezien je nog vol adrenaline zit als je net fanatiek hebt gesport. Hierdoor duurt het nog een tijdje voor je tot rust bent gekomen en kan slapen.

Vermijd schermen voor het slapen

De aanwezigheid van blauw licht (licht van schermen) remt de aanmaak van het hormoon melatonine in je lichaam. Ne natuurlijke productie van melatonine komt pas op gang als de blootstelling aan licht afneemt. Voor je lichaam is dit het signaal om zich voor te bereiden op de nacht.

Ventileer je huis

Voordat ik ga slapen laat ik vaak eerst enkele uren mijn raam open staan zodat er veel zuurstof en frisse lucht binnen komt. Gegarandeerd dat je sneller slaapt!

Warme douche

Waarschijnlijk ben ik niet de enige die dit doet, maar een warme douche voor het slapen helpt mij meteen te ontspannen en slaperig te worden. Heerlijk schoon je bed in!

Schoon bed

Er bestaat niets fijners dan slapen in een schoon bed met schone lakens! Ik was mijn beddengoed ongeveer 2x per maand en mijn kussensloop 1x per week. Ik merk dat ik het lekkerst slaap als mijn bed schoon is en lekker ruikt! Het soort beddengoed telt voor mij ook mee. Ik gebruik enkel katoenen dekbedovertrekken omdat die stof beter ademt dan andere stoffen en ze fijn aanvoelen op de huid. Verder kies ik alleen neutrale kleuren zoals wit, grijs en zwart. Mijn bed moet een plek van rust zijn, geen drukke patronen en kleurtjes dus. Dit mooie zwarte dekbedovertrek heb ik van Dekbed Discounters gekregen. Ze hebben nog veel meer dekbedovertrekken in rustige kleuren maar ook kleurrijke en met patroon voor de liefhebbers!

Mediteren

Kan je niet slapen omdat je stress hebt of continu aan het piekeren bent, dan kan de App Headspace je wellicht goed van dienst zijn. Mediteren klinkt misschien heel zweverig, maar eigenlijk is het niets anders dan leren met je gedachten om te gaan. Met Headspace word je meegenomen in een sessie van 10 minuten waarin een stem je onder andere vraagt om je focus te leggen op bijvoorbeeld je ademhaling of de geluiden in je omgeving. Hierdoor raak je even afgeleid van je gedachten en ontspan je je mede doordat je ademhaling rustiger wordt. Daarna mag je gedachten toelaten en moet je proberen die te observeren alsof je toekijkt langs een drukke weg met auto’s, waarbij de auto’s jouw gedachten zijn. Je leert hierdoor afstand te doen en je gedachten puur als gedachten te zien. Ik was eerst nogal sceptisch over mediteren, maar toch merk ik dat het soms een van de snelste manieren is om te ontspannen. Goede slaap gegarandeerd!

Wat doe jij om goed te kunnen slapen?

You may also like

Leave a Comment

Your email address will not be published.