Hoe kan je hormonale acné aanpakken met voeding?

by on

 

“Mijn acné is hormonaal, dus ik kan er niets aan doen”, is een uitspraak die ik regelmatig hoor. Maar klopt dat wel? Het antwoord is nee, je kan er namelijk wel degelijk wat aan doen! Zie je lichaam als een machine die hormonen aanmaakt of afbreekt afhankelijk van de situatie. Wanneer je je lichaam niet geeft wat het nodig heeft om deze processen goed te laten verlopen, kunnen je hormonen uit balans raken met klachten zoals acné als gevolg. In dit artikel leg ik uit hoe dat precies zit en hoe je hormonale acné aan kunt pakken met voeding!

Wat zijn hormonen en wat doen ze?

Hormonen worden door bepaalde lichaamscellen aangemaakt en worden daarna via je bloed getransporteerd. Ze hebben invloed op alle cellen in het lichaam. Voorbeelden van hormonen zijn: mannelijke- en vrouwelijke hormonen, geslachtshormonen, schildklierhormonen, bijnierhormonen, insuline en cortisol (het hormoon wat in actie komt bij stress). Hormonen doen hun uiterste best om op de veranderingen in je lichaam te anticiperen zodat de hormoonhuishouding in balans blijft, maar soms lukt dat niet voldoende. Logisch, want je lichaam krijgt tegenwoordig ook aardig wat te verduren!

Jij bepaalt!

Jouw levensstijl bepaalt in hoeverre je hormonen in staat zijn om in balans te blijven. Jij hebt hier invloed op door bijvoorbeeld te bepalen wat je eet. Het hormoon insuline is een van de hormonen die acné kan veroorzaken. Tegenwoordig liggen de supermarkten vol met bewerkte en suikerrijke voedingsmiddelen. Als je suiker eet, heeft je lichaam insuline nodig om het in de cellen op te nemen. Maar hoe meer insuline je elke dag aanmaakt, hoe ongevoeliger je cellen er voor worden. Dat leidt tot de aanmaak van nog meer insuline, waardoor je in een vicieuze cirkel terechtkomt en je veel hormonale klachten kunt ervaren. Uiteindelijk kan dit leiden tot insulineresistentie en diabetes type 2.

Maar wat is dan het gevolg van een hoge insulineproductie voor je huid? Insuline verhoogt je talgproductie en stimuleert de aanmaak van cellen. Je huid wordt dus vetter door het talg en dikker door de opbouw van huidcellen. Hierdoor kunnen je poriën verstopt raken en ontstaan er ontstekingen. Daarom is het ten eerste belangrijk om je bloedsuikerspiegel stabiel te houden als je last hebt van acné.

Vermijd een hoge bloedsuikerspiegel

Groenten en fruit zijn voorbeelden van natuurlijke voedingsmiddelen die suiker bevatten. Deze kunnen je bloedsuiker bijna niet verstoren, omdat de suikeropname geremd wordt door de grote hoeveelheid vezels die ze bevatten. Bij geraffineerde koolhydraten, oftewel bewerkte koolhydraten, is dit een ander verhaal. Hierbij wordt een groot deel van de vezels verwijderd waardoor je bloedsuiker snel kan stijgen. Door te kiezen voor gezonde koolhydraten, kan je je bloedsuikerspiegel stabiel houden.

Andere oorzaken van acné

Ook je lever kan een grote rol spelen bij hormonale acné. Wanneer deze niet goed zijn werk doet, kunnen geslachtshormonen te lang in je bloed blijven zitten waardoor er ontstekingen ontstaan. Bij mij bleek mijn lever de allergrootste veroorzaker te zijn van mijn acné! Andere oorzaken van acné zijn:

  • voeding wat het IGF-1 hormoon (een groeihormoon) in je lichaam stimuleert
  • darmproblemen zoals overmatige Candida en lekkende darm
  • chronische stress en een slechte nachtrust

Gelukkig zijn al deze problemen op te lossen met behulp van de juiste voeding! Wil je meer weten over de oorzaken van acné en hoe je die van binnenuit kunt aanpakken? Meld je dan aan voor mijn Online Acné Programma! Na 8 weken weet jij alles over de oorzaken van acné en hoe je die met de juiste voeding en levensstijl kunt aanpakken. Daarnaast krijg je 6 maanden begeleiding via de besloten Facebook Community. Het kan een hele zoektocht zijn om de oorzaak van jouw acné te achterhalen. Alleen al het verzamelen van alle informatie kan jaren in beslag nemen. Vaak weet je ook niet hoe je vervolgens de problemen moet aanpakken en in welke volgorde. Daarom wil ik je graag helpen! Samen zorgen we ervoor dat jij weer een gezonde huid krijgt!

Liefs,

Selina

Voor meer tips en food inspiratie, kan je me volgen op Instagram. Fijne zondag!

You may also like

Leave a Comment

Your email address will not be published.