Hoe kan je hormonale acné aanpakken met voeding?

by on

“Mijn acné is hormonaal, dus ik kan er niets aan doen”, is een uitspraak die ik regelmatig hoor. Maar klopt dat wel? Het antwoord is nee, je kan er namelijk wel degelijk wat aan doen! Zie je lichaam als een machine die hormonen aanmaakt of afbreekt afhankelijk van de situatie. Wanneer je je lichaam niet geeft wat het nodig heeft om deze processen goed te laten verlopen, kunnen je hormonen uit balans raken met klachten zoals acné als gevolg. In dit artikel leg ik uit hoe dat precies zit en hoe je hormonale acné aan kunt pakken met voeding!

Wat zijn hormonen en wat doen ze?

Hormonen worden door bepaalde lichaamscellen aangemaakt en worden daarna via je bloed getransporteerd. Ze hebben invloed op alle cellen in het lichaam. Voorbeelden van hormonen zijn: mannelijke- en vrouwelijke hormonen, geslachtshormonen, schildklierhormonen, bijnierhormonen, insuline en cortisol (het hormoon wat in actie komt bij stress). Hormonen doen hun uiterste best om op de veranderingen in je lichaam te anticiperen zodat de hormoonhuishouding in balans blijft, maar soms lukt dat niet voldoende. Logisch, want je lichaam krijgt tegenwoordig ook aardig wat te verduren!

Jij bepaalt!

Jouw levensstijl bepaalt in hoeverre je hormonen in staat zijn om in balans te blijven. Jij hebt hier invloed op door bijvoorbeeld te bepalen wat je eet. Het hormoon insuline is een van de hormonen die acné kan veroorzaken. Tegenwoordig liggen de supermarkten vol met bewerkte en suikerrijke voedingsmiddelen. Als je suiker eet, heeft je lichaam insuline nodig om het in de cellen op te nemen. Maar hoe meer insuline je elke dag aanmaakt, hoe ongevoeliger je cellen er voor worden. Dat leidt tot de aanmaak van nog meer insuline, waardoor je in een vicieuze cirkel terechtkomt en je veel hormonale klachten kunt ervaren. Uiteindelijk kan dit leiden tot insulineresistentie en diabetes type 2.

Maar wat is dan het gevolg van een hoge insulineproductie voor je huid? Insuline verhoogt je talgproductie en stimuleert de aanmaak van cellen. Je huid wordt dus vetter door het talg en dikker door de opbouw van huidcellen. Hierdoor kunnen je poriën verstopt raken en ontstaan er ontstekingen. Daarom is het ten eerste belangrijk om je bloedsuikerspiegel stabiel te houden als je last hebt van acné.

Vermijd een hoge bloedsuikerspiegel

Groenten en fruit zijn voorbeelden van natuurlijke voedingsmiddelen die suiker bevatten. Deze kunnen je bloedsuiker bijna niet verstoren, omdat de suikeropname geremd wordt door de grote hoeveelheid vezels die ze bevatten. Bij geraffineerde koolhydraten, oftewel bewerkte koolhydraten, is dit een ander verhaal. Hierbij wordt een groot deel van de vezels verwijderd waardoor je bloedsuiker snel kan stijgen. Door te kiezen voor gezonde koolhydraten, kan je je bloedsuikerspiegel stabiel houden.

Andere oorzaken van acné

Naast het hormoon insuline, kunnen ook geslachtshormonen hormonale acné veroorzaken. Wanneer je lever niet goed zijn werk doet, kunnen geslachtshormonen te lang in je bloed blijven zitten waardoor er ontstekingen ontstaan. Andere oorzaken van acné zijn:

  • IGF-1 hormoon
  • Candida schimmel
  • verstoorde darmflora
  • verteringsproblemen
  • voedselovergevoeligheden
  • lekkende darm
  • chronische stress
  • een slechte nachtrust
  • verkeerde huidverzorging en make-up

Gelukkig zijn al deze problemen op te lossen met behulp van de juiste voeding! Wil je leren hoe je de oorzaken van acné kunt aanpakken van binnenuit? En wil je hier persoonlijke hulp & support bij? Meld je dan aan voor mijn Acné Programma! Na 8 weken weet jij alles over de oorzaken van acné en hoe je die met voeding en leefstijl kunt aanpakken. Je krijgt hier in totaal 6 maanden persoonlijke ondersteuning van mij bij! Het kan een hele zoektocht zijn om de oorzaak van jouw acné te achterhalen. Alleen al het verzamelen van alle informatie kan jaren in beslag nemen! Vaak weet je ook niet hoe je vervolgens de problemen moet aanpakken en in welke volgorde. Daarom wil ik je graag helpen!

Liefs,

Selina

PS: acné voor eens en voor altijd de baas worden? Meld je aan voor mijn (gratis) acné tips!

Voor meer tips rondom voeding, hormonen, darmen en acné kan je me volgen op Instagram. Fijne zondag!

You may also like

2 Comments
  1. Marie de Jonge 9 maanden ago

    Voeding heeft ook een grote invloed gehad op mijn huid. Door de jaren heen heb ik mijn voeding steeds beter weten aan te passen, zodat ik mijn acne beter onder controle kon houden. Helaas heb je er nooit totaal grip op. Je hormoonhuishouding speelt hierin nog altijd een grote rol.

    Reply
    • Selina Korthof 9 maanden ago

      Hi Marie,

      Bedankt voor je comment! Wat fijn om te lezen dat voeding een groot verschil heeft gemaakt in je huid! Wat heb je tot nu toe geprobeerd qua voeding? Je hormoonhuishouding speelt inderdaad een grote rol, maar je kan je hormoonhuishouding veranderen met behulp van de juiste voeding en supplementen. Zo heb ik ook mijn hormoonhuishouding compleet veranderd! Ik heb bijvoorbeeld ook geen menstruatieklachten meer. Dit artikel beschrijft slechts een klein deel wat je aan hormonale acné kunt doen. Als je je acné verder wilt verminderen, kan ik je daar verder bij helpen als je wilt!

      Groetjes,
      Selina

      Reply

Leave a Comment

Your email address will not be published.