Mijn tips tegen acné

by on

In 2014 kreeg ik opeens last van ernstige acné. Het begon nadat ik een voedselvergiftiging opliep in Bulgarij en werd alleen maar erger toen we de winter in gingen. Mijn huid was enorm geïrriteerd, rood en ontstoken. Ik heb daarvoor nooit zo’n last gehad van acné dus ik wist dat er iets flink mis was. Na veel onderzoek kwam ik achter de oorzaak en heb ik mijn levensstijl volledig omgegooid. Nu is mijn huid enorm opgeknapt en ben ik fitter dan ooit. Wat was de oorzaak van mijn acné en wat heb ik gedaan om het te verminderen? Vandaag geef ik jullie een aantal tips op het gebied van voeding en huidverzorging die mijn huid en lichaam compleet hebben veranderd!

Voordat we beginnen is het belangrijk dat je weet wat acné precies is. Acné is een huidaandoening waarbij je last hebt van ontstekingen (puistjes) op de huid. Je ziet het vaak bij jongeren, maar ook zeker bij volwassenen. Acné ontstaat wanneer je huid overmatig veel talg produceert. Talg wordt geproduceerd door de talgklieren en verstopt je poriën. Hier komen bacteriën bij en talg + bacteriën = ontstekingen. Maar waardoor wordt deze overmatige talgproductie veroorzaakt en hoe kan je ervoor zorgen dat je huid minder talg produceert?

Stap 1. pak de oorzaak aan

Om voorgoed af te rekenen met acné moet je het probleem bij de bron aanpakken. Zoek uit waar je lichaam op reageert. De grootste acné veroorzakers zijn hormonen en voeding.

Hormonen

Bij veel mensen wordt acné veroorzaakt door hun hormoonhuishouding. Wanneer je lichaam teveel androgenen produceert, ontstaat er een disbalans in de hormonen. Hierdoor gaan de talgklieren meer talg produceren en verstoppen je poriën. Je kunt ook acné krijgen wanneer je de verkeerde anticonceptie gebruikt of door stress. Om je hormonen in balans te brengen kan je verschillende dingen doen. Ten eerste is het belangrijk dat je let op je bloedsuikerspiegel. Wanneer je grote hoeveelheden koolhydraten eet, moet er veel insuline aangemaakt worden. Dit is een hormoon wat voor ontstekingen zorgt. Neem dus alleen de langzame koolhydraten zoals oergranen (havermout, spelt, quinoa, etc.), spelt- of volkoren pasta en -brood. Deze worden langzaam opgenomen in je bloed, waardoor je bloedsuikerspiegel niet enorm gaat pieken zoals bij snelle koolhydraten (wit brood, witte pasta, suiker, koek, snoep, etc.). Dit voorkomt dus ook de afgifte van een grote portie insuline. Daarnaast helpt krachttraining om je hormoonhuishouding te normaliseren. Ook kunnen sommige supplementen helpen om je hormonen in balans te brengen. Daar vertel ik straks meer over!

Voeding

Voedselovergevoeligheden en voedselallergieën kunnen ook huidproblemen veroorzaken. Zo kreeg ik continu last van ontstekingen wanneer ik bepaalde dingen at. Daarom wist ik dat het iets met voeding te maken had. Ik heb een VEGA-test laten doen bij Huidkliniek Lavendi om erachter te komen op welke voedingsmiddelen ik reageerde. Hier kwamen maar liefst 48 overgevoeligheden uit. Ik kreeg de lijst mee naar huis en het idee is dat je deze voedingsmiddelen dan een tijdje vermijd om je lichaam rust te geven zodat je kan herstellen. Na een maand merkte ik al een enorm verschil. Er kwamen geen ontstekingen bij en mijn huid herstelde enorm. Het is alleen niet de bedoeling dat je deze voedingsmiddelen voor altijd vermijd. Na een paar maandjes kan je ze een voor een weer langzaam in je voedingspatroon introduceren zodat je lichaam langzamerhand weer kan wennen.

Buiten voedselovergevoeligheden en voedselallergieën om, heb je ook bepaalde voeding die bij veel mensen puistjes veroorzaken, zoals melkproducten, varkensvlees en suikerrijke producten. In melkproducten en varkensvlees zitten veel hormonen en dierlijke vetten die bij een hoop mensen ontstekingen veroorzaken. Daarnaast bevat melk het groeihormoon IGF-1 wat gemaakt is om een kalf in een korte tijd snel te laten groeien. In een menselijk lichaam gedraagt dit groeihormoon zich anders, omdat het daar niet van nature voorkomt. Daarom krijgen veel mensen er ontstekingen van. Daarnaast krijgen veel mensen last van puistjes wanneer ze veel suiker of vettigheid eten. Je kunt dit testen door bijvoorbeeld een maand geen melkproducten meer te consumeren en te kijken hoe je huid hier op reageert. Pak het per voedingsmiddel aan, anders weet je alsnog niet wat de boosdoener is!

Stap 2. de juiste huidverzorging

Als je de bron van het probleem hebt aangepakt, kan je je focussen op het herstellen en beschermen van je huid. Dit doe je met de juiste huidverzorgingsproducten. Ik heb door de jaren heen al veel producten getest, ook omdat ik bij Douglas heb gewerkt. Nu weet ik precies op welke ingrediënten ik moet letten om acné te verminderen en littekens weg te werken. Mijn huidige huidverzorgingsroutine werkt super voor mijn vette acnégevoelige huid.

1. Reiniging

s’Ochtends en s’avonds reinig ik mijn gezicht met Garnier micellaire reinigingsgel. Deze droogt je huid niet uit en verwijdert ook nog eens al je make-up! Eerst maak ik mijn gezicht nat met warm water zodat mijn poriën open gaan staan. Daarna doe ik wat reinigingsgel op een silliconepad en maak ik ronddraaiende bewegingen op mijn huid. Door je huid te reinigen met een silliconepad wordt je huid beter gereinigd dan wanneer je dit met je handen doet. Daarnaast verwijdert de silliconepad ook dode huidcellen. Als dode huidcellen ophopen, kan dit namelijk ook weer acné veroorzaken! Ik merk enorm verschil in mijn huid als ik de silliconepad heb gebruikt. Hij is ook nog eens ontzettend goedkoop en makkelijk schoon te houden vergeleken met de gezichtsborstels zoals de Clarisonic. Silliconepads koop ik altijd bij Kruidvat.

2. Exfoliant

Wanneer je last hebt van acné is een exfoliant onmisbaar. Dit zijn van die producten waarvan je van te voren denkt dat het niet zo nodig is, maar geloof mij, exfolianten veranderen je huid compleet. Exfoliëren is het verwijderen van dode huidcellen. Je kunt je huid mechanisch of chemisch exfoliëren. Mechanisch exfoliëren is bijvoorbeeld met behulp van scrubkorrels en chemisch exfoliëren is met behulp van bepaalde zuren waardoor de dode huidcellen oplossen, dus zonder korrel. Als je acné hebt wil je niet mechanisch exfoliëren omdat je daarmee ontstekingen open kunt scrubben en de bacteriën over je gezicht verspreid. Daarom doe ik aan chemisch exfoliëren. Mijn favoriete product hiervoor is de Paula’s Choice skin perfecting 2% BHA liquid. Dit product exfolieert je huid met behulp van 2% salicylzuur, een zacht en effectief zuur wat super werkt tegen acné. Naast exfoliëren doodt het namelijk ook de bacteriën die puistjes veroorzaken. De producten van Paula’s Choice bevatten geen irriterende ingrediënten en zijn dus perfect voor de meest gevoelige huidtypes. Ik breng dit product s’ochtends en s’avonds aan over mijn hele gezicht met een wattenschijfje.

Als je extreme acné hebt, kan je gaan voor een sterkere exfoliant, namelijk Benzoylperoxide. Salicylzuur en Benzoylperoxide zijn de meest effectieve ingrediënten tegen puistjes, maar Benzoylperoxide is net wat sterker. Het exfolieert de huid en doodt de bacteriën die puistjes veroorzaken, maar droogt je huid wel extreem uit. Dit middel is aardig agressief, dus dit heeft zeker niet de voorkeur! Het is in tubes verkrijgbaar bij de apotheek in verschillende sterktes: 2%, 5% en 10%. Belangrijk is dat je eerst begint met de laagste sterkte en het dan opbouwt, zodat je je huid kunt laten wennen. Anders gaat je huid namelijk enorm schilveren. Het is voor €2,95 te koop bij de apotheek.

3. Moisturizer

Elke huid heeft hydratatie nodig om zichzelf te kunnen beschermen tegen invloeden van buitenaf en om goed te kunnen herstellen. Overdag heb je een moisturizer met SPF nodig, zeker wanneer je een exfoliant gebruikt omdat deze de huid dunner en dus vatbaar maakt voor de zon. Daarom gebruik ik de Cetaphil Hydraterende Gezichtsverzorging met SPF 30. Deze is speciaal gemaakt voor de acnégevoelige huid: hij werkt matterend, is niet vet en bevat zink, het ingrediënt wat ontstekingen sneller helpt genezen.

s’Avonds gebruik ik de Clinique Dramatically Different Moisturizing Lotion. Deze voed de huid enorm goed, maar is niet te dik of vet. Hij trekt heel snel in de huid.

4. Maskers

Tot slot is een goed kleimasker om de week onmisbaar voor een huid die gevoelig is voor acné. Kleimaskers zuigen al het vuil uit je poriën en voorkomen op deze manier dus dat je puistjes krijgt! Als je al een onrustige huid hebt, zorgen kleimaskers ervoor dat de huid meteen kalmeert en ontstekingen geremd worden. Mijn favoriete kleimasker is het groene kleimasker van Holland & Barrett. Geen enkel masker kan hieraan tippen!

Stap 3. olievrije make-up

In foundations en concealers zit ook vaak olie, dus zoek naar olievrije varianten. Mijn favoriete olievrije foundation is de Clinique Superbalanced foundation. Deze dekt enorm goed en is tegelijkertijd heel dun. Wat ik fijn vind aan deze foundation is dat hij vochtinbrengend werkt als je huid wat droger is en talgabsorberend als je huid vetter is.

Stap 4. supplementen

Alhoewel ik vind dat een gezonde levensstijl en de juiste huidverzorgingsproducten het grootste verschil maken in je huid, kunnen sommige supplementen enorm helpen om je huid sneller te laten herstellen en ontstekingen te voorkomen.

Maca

Om mijn hormonen in balans te houden slik ik al jaren maca. Maca werkt als een zogenaamde adaptogeen, een stof die ervoor zorgt dat je lichaam de productie van hormonen aanstuurt om de juiste hormoonbalans te creëeren. Als je te weinig van een bepaald hormoon produceert, zorgt maca ervoor dat je lichaam meer van dit hormoon gaat produceren.

Zink

Daarnaast slik ik zink. Zink werkt namelijk ontstekingsremmend en stimuleert de wondgenezing. Daarom zorgt zink ervoor dat je minder acné krijgt en bestaande acné sneller geneest. Zink werkt alleen effectief tegen acné wanneer je minimaal 50 mg zink per dag neemt. Ik slik al jaren 2 tabletten Zink for Acné per dag en ik merk dat mijn huid sindsdien veel sneller geneest en er minder ontstekingen bij komen.

Luister altijd naar je huid, want die weerspiegelt je gezondheid. Als je acné hebt, betekent dit dat er iets mis is in je lichaam en je dit op moet lossen. Laat je niet vertellen dat dit simpelweg een puberale fase is, want je voelt zelf vaak wel aan of het gewoon een paar puistjes zijn of dat het gaat om extreme acné. Blijf niet maanden wachten tot de acné weg gaat, want vaak gaat het niet weg totdat je het probleem opgelost hebt. In de tussentijd kan het een hoop littekens veroorzaken die je wellicht nooit meer kunt herstellen. Heb je nog vragen? Laat ze achter in de comments of stuur me een mailtje!

You may also like

2 Comments
  1. Talitha 2 maanden ago

    Dit vind ik echt super interessant! Ik ben zelf echt al jaren bezig met strugglen en geloof ook dat voeding veel invloed heeft. Super interessant die lijst met voedingsmiddelen waar je op reageert! Heb jij dat vergoed gekregen van de verzekeraar? Vind de behandeling wel best prijzig maar tegelijk lijkt het me ook wel wat waard 😉

    Reply
    • Selina Korthof 2 maanden ago

      Ja bizar he! Ik ben niet aanvullend verzekerd, maar als je dat wel bent, kan je het gewoon laten vergoeden!

      Reply

Leave a Comment

Your email address will not be published.