Olijfolie vs. kokosolie

by on

Er is nog veel verwarring over welke oliesoort nou beter is voor je gezondheid. Vandaag vergelijk ik twee veelgebruikte oliesoorten, olijfolie en kokosolie. De meeste mensen gebruiken elke dag dezelfde oliesoort om in te bakken en weten niet dat sommige oliesoorten niet geschikt zijn voor dagelijks gebruik, omdat dat slecht is voor je gezondheid. Daarom heb ik er een artikel over geschreven op basis van de huidige wetenschappelijke kennis.

Olijfolie

Olijfolie wordt verkregen uit het vruchtvlees en de pitten van olijven. Je hebt verschillende soorten olijfolie, namelijk normale-, geraffineerde- en extra vierge olijfolie. Extra vierge olijfolie is olijfolie van de eerste persing en wordt voor koele toepassingen gebruikt, zoals in een salade of vinaigrette. Het wordt niet aanbevolen om extra vierge olijfolie te gebruiken voor bakken en braden, omdat de smaak verloren gaat door verhitting. Ook kan je extra vierge olijfolie niet gebruiken voor frituren, omdat er schadelijke stoffen kunnen ontstaan door de hoge temperatuur. Normale olijfolie daarentegen is wel geschikt voor bakken, braden en frituren. Deze olie is zuiverder en bestaat voornamelijk uit geraffineerde olie. Hierdoor verandert de olie niet van kwaliteit en smaak bij verhitting. Verder is het belangrijk om te weten dat olijfolie beter tegen verhitting kan dan harde vetten.

Als we kijken naar de voedingswaarde bestaat olijfolie voor ongeveer 70% uit enkelvoudig onverzadigde vetzuren. Onverzadigd vet is goed voor je gezondheid. Het verlaagt namelijk het LDL-cholesterol (slechte cholesterol) waardoor het risico op hart- en vaatziekten wordt verkleind. Verder bevat olijfolie veel vitamine E.

Kokosolie (kokosvet)

Kokosolie wordt verkregen door het persen van het gedroogde witte vruchtvlees van de kokosnoot. Ongeharde en ongeraffineerde (vierge) kokosolie heeft een smeltpunt van 25 graden Celsius. Daarom zien wij kokosolie in ons koude kikkerlandje vaak in de gestolde vorm. Je kunt kokosolie zowel gebruiken voor koude als warme toepassingen. Ik gebruik het meestal voor het bakken van cakes of taarten vanwege de smaak die zo goed samen gaat met zoete gerechten. Maar wokken met kokosolie kan ook prima en smaakt ook zeker niet verkeerd!

In tegenstelling tot olijfolie bevat kokosolie erg veel verzadigd vet. Verzadigd vet verhoogt je slechte cholesterol (LDL-cholesterol) en vergroot daarmee het risico op hart- en vaatziekten. Toch zou kokosolie ook veel voordelen hebben voor je gezondheid. Het zou desinfecterend werken waardoor bacteriën en schimmels in je lichaam worden gedood, het zou je immuunsysteem ondersteunen en het zou je helpen af te vallen. Daarnaast zou kokosolie veel laurinezuur bevatten (een middellange keten verzadigd vetzuur). Dit zou goed zijn voor de gezondheid omdat de vertering van laurinezuur anders zou verlopen in het lichaam dan bij andere verzadigde vetten. Helaas zijn deze gezondheidsvoordelen nog niet wetenschappelijk bewezen. Er is namelijk nog te weinig bruikbaar onderzoek naar gedaan.

Conclusie

Als we kijken naar de wetenschappelijke bewijzen die we nu hebben, is olijfolie gezonder dan kokosolie voor dagelijks gebruik. Dat wil dus niet zeggen dat je helemaal geen kokosolie mag eten, maar dat je het niet te veel en niet te vaak moet eten. Als hartpatiënt zou ik het risico niet nemen om kokosolie te gebruiken, maar dat moet je vooral goed overleggen met je arts. Zelf gebruik ik olijfolie voor dagelijks bakken en braden en in het weekend kokosolie voor cakes en taarten! Ik hoop dat er de komende jaren meer onderzoek gedaan gaat worden naar de gezondheidsvoordelen van kokosolie. Ik ben namelijk erg benieuwd!

You may also like

Leave a Comment

Your email address will not be published.