Tips om gezond af te vallen

by on

Snel afvallen, dat willen we allemaal, maar er bestaat jammer genoeg geen quick fix. Wil je graag een strak lichaam deze zomer? Dan moet je dus nu al beginnen! Met deze simpele, gezonde en natuurlijke tips verlies je al een paar kilo binnen een paar weken, en voel je je ook nog eens lekker fit! Ook is het belangrijk dat je er geen dieet van maakt maar een lifestyle. Met deze tips behoud ik al jaren mijn ideale gewicht!

Drink veel water

Dit heb je vast en zeker al een miljoen keer gehoord, maar het is een hele belangrijke. Water spoelt alle afvalstoffen uit je lichaam, verhoogt je metabolisme en geeft je een vol gevoel. Wanneer je veel water drinkt zal je merken dat je hongergevoel veel minder word. Ik drink twee a drie liter water per dag. Tip: doe wat schijfjes citroen of wat diepvriesfruit in je water. Dit geeft een lekkere zoete en frisse smaak!

Vermijd geraffineerde suikers

Jup, ik weet dat dit een vervelende is. Ik weet hoe moeilijk het is om van je suikerverslaving af te komen. Ik was altijd gek op alles waar suiker in zat, maar suiker is nu eenmaal gif. Het is niet goed voor je lichaam, het voedt slechte bacteriën en schimmels in je lichaam, het is slecht voor je huid en je word er dik en futloos van. Suiker vult ook niet dus je kan eindeloos door blijven eten. Dus, weg met die suikers! Vermijd alle voedingsmiddelen waar suiker in zit:

  • Koek / snoep
  • Cake / taart
  • Chocolade (behalve hele pure chocolade)
  • Suiker
  • Zoet broodbeleg (chocoladepasta, appelstroop, hagelslag, etc.)
  • Frisdrank
  • Karamel macchiato / frappuccino-achtige drankjes (meer suiker dan koffie)
  • Alcohol (wordt door je lichaam als suiker gezien)

Wanneer je van je suikerverslaving af probeert te komen is dat heel lastig in het begin, maar na een tijdje raak je er aan gewend en zal je je echt een stuk fitter voelen. Daarnaast zullen de kilo’s er veel sneller af vliegen. Natuurlijk kan je echt wel een keer bijvoorbeeld een wijntje nemen in het weekend, maar neem de bovenstaande voedingsmiddelen echt heel af en toe.

Vermijd snelle koolhydraten

Snelle koolhydraten zijn koolhydraten die zo snel worden verwerkt dat je lichaam ze behandelt als suiker. Snelle koolhydraten zitten vooral in bewerkte producten. Denk hierbij aan witte bloem, en alle producten die daarmee gemaakt worden:

  • Wit brood
  • Witte pasta, spaghetti, macaroni, enz.
  • Witte crackers
  • Witte rijst
  • Couscous
  • Cruesli, muesli en andere suikerrijke ontbijtgranen
  • Muesli- of energierepen

Ten eerste is het belangrijk dat je minder koolhydraten gaat eten. Bij een hoge koolhydraatinname wordt het teveel aan glucose in het bloed direct omgezet in vet. Daarnaast is het belangrijk dat je alleen langzame koolhydraten eet zoals volkoren- of speltpasta, volkoren- of speltbrood, havervlokken, zilvervliesrijst en quinoa. Eet daarnaast meer eiwitten en gezonde vetten om ervoor te zorgen dat de koolhydraten langzamer worden opgenomen. Zo voorkom je dat de bloedsuikerspiegel snel stijgt en dat je lichaam suiker omzet in lichaamsvet.

Eet gevarieerd en plantaardig

Varieer in je voeding om alle verschillende voedingsstoffen binnen te krijgen. Eet zoveel mogelijk groenten, vers fruit, noten, peulvruchten en zaden. Voorbeelden van gezonde voedingsmiddelen zijn: zoete aardappel, asperges, kidneybonen, kikkererwten, spinazie, wortelen, paprika, avocado, hennepzaad, chiazaad, lijnzaad, pompoen, bietjes en champignons. Dit voedsel is lekker en energierijk!

Baseer je voeding zoveel mogelijk op planten. Planten zijn ontzettend gezond, maar we eten ze te weinig. Ze bevatten enorm veel voedingsstoffen en weinig calorieën. Hoe meer planten je eet, des te makkelijker het wordt om af te vallen. Eet meer salades, drink meer smoothies en gebruik verse groenten in je avondmaaltijden. Let ook op de verhoudingen van je maaltijden. Hou voor het avondeten 2 delen groenten aan en 1 deel koolhydraten. Neem daar een bron van eiwitten bij (bijvoorbeeld verschillende soorten bonen gebakken in een beetje olijfolie met knoflook).

Eet meer eiwitten

Eet minder suikers & snelle koolhydraten en meer eiwitten om sneller af te vallen. Eiwitten zitten o.a. in noten, bonen, haver, tofu, tempeh, vleesvervangers, quinoa, Alpro go on kwark, Alpro soja yoghurt, sojamelk, hennepzaad, chiazaad en lijnzaad. Eiwit voorkomt dat je bloedsuikerspiegel snel stijgt. Ook is het een belangrijke bouwstof voor je spieren. Het helpt je spieren sneller te herstellen. Verder blijf je langer vol zitten wanneer je meer eiwitten eet. Begin je dag goed met een eiwitrijk ontbijt in plaats van een ontbijt wat enkel uit koolhydraten bestaat (zoals een boterham met appelstroop, jam, hagelslag of chocoladepasta). Je zult veel minder snel honger krijgen gedurende de dag!

Geen crashdieet

Veel mensen die willen afvallen gaan calorieën zien als hun vijand. Maar zo moet je het niet zien. Zonder calorieën heb je namelijk ook geen energie! Als je lichaam een paar weken achter elkaar te weinig energie binnen krijgt, schakelt je lichaam over in een spaarstand. Je lichaam wordt dan ontzettend zuinig op iedere calorie die binnen komt. Luister naar je lijf! Eet wanneer je honger hebt en eet de juiste dingen. Van groente kun je zoveel eten als je wilt zonder aan te komen. Om de spaarstand te voorkomen wanneer je streng aan het lijnen bent, kan je ook één vreetdag per week inlassen. Op die dag kan je zoveel eten als je wilt. Zo houd je je lichaam een beetje voor de gek, en kun jij verder met afvallen.

Verminder stress

Als je gestresst bent gieren de stresshormonen door je bloedbaan, die de neiging hebben om vetopslag te stimuleren. Afvallen heeft dus ook met je emotionele toestand te maken. Hoe beter jij in je vel zit, des te makkelijker afvallen zal zijn. Dus ga lekker sporten, pak een sauna, lees je favoriete boek of kijk je lievelingsserie! Me-time is belangrijker dan je denkt.

Beweeg

Dit is zo belangrijk! Voeding en beweging zijn de gouden combinatie. Probeer twee keer per week te sporten. Geen tijd? Probeer dan in ieder geval 60 minuten per dag te bewegen. Elke calorie die je verbrand kan niet opgeslagen worden als vet! Ik fitness zelf twee keer per week. Ik begin mijn workouts vaak met een kwartier cardio als warming-up, gevolgd door drie kwartier krachttraining. Ik focus hierbij vooral op mijn benen en buik omdat dit mijn probleemgebieden zijn. Veel mensen die willen afvallen denken dat ze veel moeten hardlopen en dat krachttraining hen alleen maar breder maakt, maar met krachttraining verbrand je enorm veel. Het geeft je metabolisme echt een boost! Je valt meer af als je cardio combineert met krachttraining dan wanneer je alleen cardio doet. Wanneer je je spieren traint wordt vet omgezet in spieren. Hierdoor word je dus strakker. Tip: vind een workout-buddy! Met je vriendin sporten is gezellig, motiverend en het zorgt ervoor dat de tijd sneller gaat!

Vind je het lastig om te bedenken wat je dagelijks moet eten om af te vallen / gezonder te worden? Dan help ik je daar graag bij. Vraag een voedingsschema op maat aan zodat we samen aan jouw doelen kunnen werken!

You may also like

Leave a Comment

Your email address will not be published.