Voedingsmiddelen die je beter kunt vermijden bij griep

by on

Als je griep hebt, kan je je ellendig en futloos voelen. Het belangrijkste is dan om veel te slapen en je lichaam de rust te geven die het nodig heeft om te kunnen herstellen. Ook doe je er goed aan om als je griep hebt op je voeding te letten. De juiste voeding kan het herstelproces versnellen en de klachten verminderen. In dit artikel lees je welke voedingsmiddelen je het beste kunt vermijden als je griep hebt en een aantal gemakkelijke voedingstips die ervoor zorgen dat je snel weer beter bent!

Fastfood en bewerkt voedsel

Hoewel het misschien verleidelijk is om voor gemak te kiezen als je grieperig bent, kun je fastfood en bewerkt voedsel maar beter achterwege laten. Het bevat weinig gezonde voedingsstoffen die echt iets voor je lichaam doen. Daarentegen bevatten ze veel transvetten en ongezonde toevoegingen, zoals zoetstoffen en conserveringsmiddelen. Het kost je lichaam veel energie om deze voeding te verwerken waardoor het zich niet goed kan focussen op het beter worden. Gelukkig kan natuurlijk en onbewerkt eten ook snel klaar gemaakt worden. Koop bijvoorbeeld een zakje voorgesneden soepgroenten, giet er wat water bij en maak het op smaak met een groentebouillon, peper en zeezout of vul het aan met verse kruiden. Binnen een kwartiertje klaar, licht verteerbaar en vol met gezonde voedingsstoffen

Alcohol

Vroeger werd wel eens gezegd dat alcohol griep zou verminderen. Vooral ouderen mensen nemen daarom graag een slaapmutsje als ze ziek zijn. In werkelijkheid geeft alcohol slechts kort verlichting bij griep. Het verzwakt je immuunsysteem en zorgt ervoor dat je lichaam uitdroogt. Daardoor voel je je eerder slechter dan beter. Alleen rode wijn kan bescherming bieden tegen verkoudheid door de aanwezigheid van flavonoïden. Dit geldt enkel bij matig gebruik. Laat het liever helemaal achterwege en kies ervoor om als je griep hebt alleen water, verse kruidenthee en groentesappen of groene smoothies te drinken. Deze helpen je gifstoffen verwijderen en stimuleren het herstelproces.

Gefrituurd voedsel

Waarschijnlijk staat je hoofd er totaal niet naar als je griep hebt en dat is maar goed ook. Gefrituurd voedsel kan je maag van streek maken en dat wil je juist vermijden tijdens de griep. Eet dus geen kroketten, frikadellen of friet als je je niet fit voelt. Ook als je gezond bent doe je er goed aan om deze voedingsmiddelen zoveel mogelijk te vermijden. Als je echt heel veel zin hebt in een snack maak dan bijvoorbeeld je eigen verse hamburger en vul dat aan met sla en groenten.

Zuivel

Vaak gaat griep hand in hand met verkoudheid. Als je daar last van hebt, doe je er goed aan om zuivelproducten achterwege te laten. De meeste zuivelproducten bevorderen de slijmproductie waardoor je er alleen maar meer last van zal krijgen en dat is natuurlijk niet prettig. Je zou er voor kunnen kiezen om een plantaardige melk of yoghurtsoort te gebruiken zoals ongezoete amandelmelk, havermelk of kokosyoghurt. In principe heb je dit niet nodig en kun je zuivel of plantaardige melken ook gewoon weglaten uit je voedingspatroon.

Suiker en zoetstoffen

Als je je ellendig voelt, op de bank hangt en weinig energie hebt tijdens de griep kan het zijn dat je de neiging hebt om te grijpen naar suikerrijke voedingsmiddelen zoals koek, cake, snoep en chocola. Deze kunnen er voor zorgen dat je je tijdelijk even goed voelt omdat ze lekker smaken. Maar dat zal van korte duur zijn en bevordert het beter worden niet. Suiker en snelle koolhydraten verhinderen dat het immuunsysteem de bacteriën aanvalt die de griep veroorzaken. Ook bevordert suiker de ophoping van slijm en zorgt het voor een omgeving waarin bacteriën zich lekker voelen. Zo voelen we ons alleen maar zieker. Vermijden dus! Eet bij voorkeur koolhydraatarm als je ziek bent, je doet je lichaam er een groot plezier mee. Als je zin hebt in zoetigheid kun je een stuk fruit of een fruitsalade te eten. Vul dit aan met wat stukjes dadel en kokosrasp. Zo wordt je behoefte aan zoet gestild en krijg je tegelijk ook vitamines en mineralen binnen die je lichaam ondersteunen.

Voeding bij griep

Vlees(producten)

Ons lichaam doet er vrij lang over om vlees te verteren. Tijdens een verkoudheid of griep ontlast je je lijf door vegetarisch te eten. Zo kan je lichaam alle tijd en energie besteden aan het bestrijden van de ziekte. Laat vlees een paar dagen achterwege of vervang het door bijvoorbeeld peulvruchten, noten, zaden of pitten als je toch behoefte hebt aan wat meer bite in je voedingspatroon.

Koude voeding en -dranken

Je lichaamstemperatuur kan stijgen door koud voedsel te eten en te drinken. Hierdoor moet je lijf zich meer inspannen om warm te blijven. Dit vertraagt het genezingsproces. Eet liever warm voedsel zoals verse groentesoepen en drink warme dranken, zoals verse munt- of gemberthee. Door de damp die ervan af komt, gaan je luchtwegen open, dat helpt ook nog eens om beter te worden.

Dit artikel is geschreven door gastblogger Anita Mulderij, Voedingsdeskundige www.jasperalblas.nl.

You may also like

Leave a Comment

Your email address will not be published.