Magnesium, waarom is het zo belangrijk?

by on

Ons lichaam heeft het het mineraal magnesium hard nodig voor meer dan 300 functies. Zo speelt het een belangrijke rol bij de omzetting van voeding in energie, de vorming van spieren en het goed functioneren van spieren. Vooral sporters hebben extra magnesium nodig om alle bewegingen te kunnen maken. Waar calcium voor spiercontractie zorgt, zorgt magnesium weer voor spierontspanning. Daarnaast helpt magnesium melkzuur te verwijderen, waardoor je sneller herstelt na een zware workout. In dit artikel lees je waarom je magnesium nodig hebt en welke vorm het beste wordt opgenomen door je lichaam!

Waar je het voor nodig hebt

Magnesium is nodig voor:

  • de vorming van bot en spieren.
  • de overdracht van prikkels in spieren en in zenuwbanen.
  • het goed functioneren van spieren.
  • een goede werking van enzymen (stoffen die nodig zijn om processen in het lichaam mogelijk te maken).
  • het maken van hormonen.
  • de energieproductie van de lichaamscellen.

In je lichaam vinden dagelijks enorm veel chemische reacties plaats met behulp van enzymen. Wanneer je een magnesiumtekort hebt, kunnen die processen minder goed worden uitgevoerd. Je lichaam geeft dan vaak prioriteit aan de meest belangrijke processen die je in leven houden. Minder noodzakelijke dingen krijgen dan weinig aandacht waardoor je je vermoeid kan voelen of je last kan krijgen van trillende spieren. Denk maar aan dat irritante oogspiertje wat maar blijft trillen! Dit is vaak een teken dat je een tekort aan magnesium hebt.

Wanneer je stress hebt, heb je ook extra magnesium nodig. Stress verbruikt namelijk een hoop magnesium.  Hierdoor slaap je vaak ook minder diep. Om diep genoeg te kunnen slapen om je immuunsysteem en lichaam weer te kunnen herstellen, heb je veel magnesium nodig waardoor er ook weer veel magnesium verloren gaat. Daarnaast ben je ook gevoeliger voor stress als je weinig magnesium in je lichaam hebt. Het is dus eigenlijk ook een anti-stress middel!

Magnesium in voeding

Magnesium komt onder andere voor in groene bladgroente (spinazie, boerenkool, etc), peulvruchten, volkoren granen, cacao, avocado’s, noten en zaden. Maar het magnesiumgehalte in voeding is tegenwoordig niet meer zo hoog als vroeger. Dit komt door de uitputting van landbouwgrond. Daarnaast is een groot deel van ons eten nu bewerkt waardoor er veel minder magnesium in zit.

Het beste magnesium supplement

Als je extra magnesium nodig hebt omdat je veel sport, stress hebt, slecht slaapt of last hebt van trillende spieren of vermoeidheid raad ik je aan om een supplement te gebruiken. Sinds ik zelf magnesium bij slik, merk ik dat ik veel beter uitgerust wakker wordt en mijn spieren ook sneller herstellen na een zware training. Maar er zijn veel verschillende vormen van magnesium die allemaal op een andere manier worden opgenomen door je lichaam. Benieuwd welke het beste wordt opgenomen? Lees dan hier wat het beste magnesium supplement is!

You may also like

Leave a Comment

Your email address will not be published.