Zo voorkom je een opgeblazen gevoel tijdens de kerst

by on

Er zijn van die dagen dat je meer eet dan je normaal doet, bijvoorbeeld met kerst. Je zit eigenlijk vol maar denkt: o, dat stukje taart ziet er zo lekker uit, dat kan er nog wel bij.

Eigenlijk heb je al teveel gegeten en je blijft zitten met een opgeblazen gevoel. Dit gevoel kun je ook krijgen door iets te eten wat je maag niet goed verdraagt, door te snel te eten, of door veel te eten na een dag van weinig of niets eten.

Een opgeblazen gevoel is niet fijn, je voelt je ongemakkelijk, dik en ongezond en je lichaam geeft duidelijk aan dat je iets doet wat het niet leuk vindt. Gelukkig is het meestal binnen een dag weer over maar het is toch iets dat je het liefst wilt voorkomen. Deze tips helpen je om een opgeblazen gevoel te voorkomen tijdens de kerst!

Kauw goed

Vaak komt er met kerst zoveel lekkers op tafel dat het lastig is om te bepalen of je er echt behoefte aan hebt. Dit zorgt er vaak voor dat je veel meer eet dan nodig is. Neem jezelf voor om met aandacht te eten en niet klakkeloos maar wat in je mond te stoppen. Kauw minimaal 25 keer per hap. Zo krijgt je lichaam de kans om het eten goed te verteren waardoor minder snel een opgeblazen gevoel ontstaat. Ook krijgen je hersenen zo de kans om een signaaltje af te geven als je voldoende hebt gegeten. Zo stop je met eten als je voldaan bent in plaats van als je bomvol zit. Je buik zal je dankbaar zijn!

Kom van die bank af

Het laatste waar je zin in hebt na uren tafelen is vaak om je lichamelijk in te spannen. Toch doe je er goed aan om dit juist wel te doen. Maak bijvoorbeeld een mooie wandeling. Dit haalt de druk van je buik af en ontspant en stimuleert de spijsvertering enorm. Daarnaast is het nog gezellig ook!

Eet een licht ontbijt

Als je weet dat er veel gegeten gaat worden tijdens de kerst begin de dag dan met een licht en gezond ontbijt. Een groentesapje, groene smoothie of chia pudding zijn heerlijke ontbijtjes om de dag mee te starten op een voedzame manier en je buik wat rust te geven.

Focus op eiwitten

Snelle koolhydraten uit brood, rijst, aardappelen en pasta zorgen dat je lichaam vocht vast houdt. Dit zorgt ervoor dat je je sneller opgeblazen voelt. Je doet er daarom goed aan om koolhydraatarm te eten en je te focussen op het eten van eiwitten. Eet bijvoorbeeld wat extra peulvruchten, bonen en groenten en wat minder brood en pasta.

Eet niet tussen maaltijden door

Als je weet dat je snel last hebt van een opgeblazen gevoel is het beter om tussen de maaltijden door niets te eten en je maag wat rust te geven. Zo kan je je maaltijden goed verteren.

Heb je ondanks deze tips toch een opgeblazen gevoel? Zo kom je er snel vanaf:

Drink verse muntthee

Zorg dat je verse munt en limoen in huis hebt en maak er heerlijke verse thee van. Drink het tussen de maaltijden door. Het drinken van een kop warme verse thee kan de spieren van je maag-darmkanaal ontspannen. Hierdoor kan het gas wat het opgeblazen gevoel geeft beter weg en ervaar je een verlichting van je klachten. Muntthee helpt het beste, ook als je je misselijk voelt na een zware maaltijd.

Luister naar je lichaam

“Ach neem nog wat, je kunt het hebben, anders moet ik het weggooien.” Je kent het wel, iedereen wil het liefst dat het eten zoveel mogelijk opgegeten wordt om het niet weg te hoeven gooien. Logisch natuurlijk, maar laat je niet verleiden door je gezelschap om meer te eten als je lichaam aangeeft dat het daar geen behoefte aan heeft. Kies voor jezelf, zodat jij stralend, energiek en met een platte buik de kerst door komt!

Dit artikel is geschreven door gastblogger Anita Mulderij, Voedingsdeskundige www.jasperalblas.nl

You may also like

Leave a Comment

Your email address will not be published.